21 Februari 2012

Debat: Umno tunduk pada MCA untuk talian hayat

28 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 21 Feb: Majlis debat antara Setiausaha DAP, Lim Guan Eng dengan Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek, Sabtu lepas membuktikan Umno terpaksa menggunakan talian hayat Presiden MCA untuk mendapat sokongan pengundi Cina.

“Umno di bawah kepimpinan Najib yang sudah hilang sokongan orang bukan Melayu.

“Orang bukan Melayu sudah beralih sokongan kepada Pakatan Rakyat, terutama selepas PRU 2008,” kata AJK PAS Pusat, Idris Ahmad (gambar).

Justeru, katanya MCA cuba meniupkan semangat anti Islam dengan memburukkan ajaran Islam kepada orang Cina supaya jangan memberikan undi kepada DAP.

Manakala Umno pula, ujarnya memainkan semangat perkauman Melayu supaya orang Melayu jangan memberi undi kepada PAS, nanti DAP akan menguasai politik Malaysia.

“Inilah dasar lidah bercabang dua parti yang menguasai BN untuk memastikan undi Melayu dan Cina berpecah, maka senang mereka untuk terus menindas rakyat dan memfaraid khazanah negara,” ujarnya kepada Harakahdaily.

Sehubungan itu, beliau mempersoalakan di mana pergi Datuk Seri Jamil Khir Baharom, Dr Mashitah Ibrahim dan Ustaz Fathul Bari.

“Kenapa kamu membisu dan tidak menegur rakan sejawat kamu menakutkan Islam kepada orang bukan Islam?” tanya beliau.

Katanya, tokoh-tokoh agama di dalam Umno boleh nilai bahawa itulah hasil tarbiah agamawan Umno kepada Chua Soi Lek.

Beliau menambah, boleh perhatikan perbezaan ucapan dua tokoh Cina di dalam debat tersebut.

Katanya, Soi Lek dengan bangga mengatakan: “Kita orang Cina, berani menentang-menentang dan melawan Umno terutama dalam bab hudud, adakah DAP berani dalam hal ini?.

Ini pula, ujarnya jawapan Lim Guan Eng: “Kita orang DAP tidak boleh menghalang kepercayaan orang Islam dalam hal agama mereka, begitu juga orang PAS tidak pernah menghalang dalam bab agama kita.

Harakah Daily

Tiada ulasan: