28 Mac 2012

Anak berubah jadi manja

5 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU- Seorang ibu tidak menyangka perubahan sikap anak lelakinya yang menjadi baik dan terlalu manja dengan adik beradiknya petanda dia akan kehilangan anaknya buat selamanya.

Dalam kejadian kira-kira jam 7 malam kelmarin, dua sahabat Hasbullah Osman dan Mohd Halimi Ibrahim, berusia 19 tahun maut apabila motosikal yang masing-masing ditunggang mereka bertembung di Jambatan Mek Mah, Kuala Besar.

Ibu kepada Hasbullah, Che Limah Mahmood, 40, berkata, dua minggu sebelum kejadian anak kedua daripada tujuh beradik itu berubah menjadi sangat manja dengannya serta adik beradik lain.

“Petang sebelum kejadian dia sempat bergurau dengan adiknya sehingga menyebabkan adik menangis dan dia memujuknya sendiri sebelum keluar rumah.

“Sejak beberapa minggu kebelakangan ini, dia terlalu manja dengan kami sekeluarga dan dia memberitahu mahu menemani saya dan suami di rumah dan tidak lagi melakukan perkara yang membuang masanya,” katanya ketika ditemui di bilik mayat Hospital Raja Perempuan Zainab (HRPZ) II.

Che Limah juga memberitahu beberapa hari kebelakangan ini anaknya yang bekerja sebagai tukang cuci kenderaan suka menolong bapanya melakukan kerja-kerja membaiki rumah dan dia sendiri ringan tulang tanpa perlu disuruh.

“Saya perasaan perubahan sikapnya yang begitu ketara tetapi tidak menyangka itu adalah peluang terakhir untuk kami semua bermesra dengannya sebelum dia pergi meninggalkan saya untuk selama-lamanya,” katanya.

Che Limah berkata, dia mengetahui kejadian tersebut apabila kawan-kawan anaknya datang ke rumahnya di Kampung Kedai Buloh di sini, kira-kira jam 7.15 petang dan memberitahu Hasbullah terlibat dalam kemalangan.

“Saya yang mencurigai sikap rakannya yang seolah-olah menyembunyikan sesuatu terus ke tempat kejadian bersama suami kira-kira dua kilometer dari rumah dan saya terkejut apabila sampai di jambatan, saya melihat tubuh Hasbullah terbujur kaku, tidak bernyawa lagi,” katanya.

Sementara itu, sebuah lagi keluarga, Maklatom Ibrahim, 50, ibu kepada Mohd Halimi berkata, dia mengetahui kejadian tersebut selepas dimaklumkan oleh saudaranya yang ke rumahnya di Kampung Pantai Kundor di sini.

“Ketika itu saya sibuk menyediakan masakan makan malam untuk kami sekeluarga dan terkejut setelah diberitahu Mohd Hilmi cedera parah akibat kemalangan,” katanya.

Ibu mangsa juga memberitahu, apabila sampai di tempat kejadian dia menyedari anak kelima daripada sembilan beradik itu tidak lagi bernyawa setelah melihat badannya ditutup dengan plastik hitam dan orang ramai mengerumuninya.

Maklatom berkata, anaknya yang bekerja sebagai tukang canting batik itu tidak menunjukkan sebarang perubahan dan pada hari kejadian dia tidak bekerja kerana tangannya bengkak akibat disengat tebuan.

Dalam pada itu, Ketua Polis Daerah Kota Bharu, Asistent Komisioner Azham Othman berkata, kedua-dua remaja tersebut maut di tempat kejadian apabila motosikal EX5 yang ditunggang oleh Hasbullah dari Kampung Pantai Mek Mah menghala ke Cabang Empat Kuala Besar bertembung dengan Yahama 125Z dinaiki Mohd Halimi di jambatan terbabit.

Katanya, kedua-dua mayat dihantar ke HRPZ II untuk bedah siasat sebelum diserahkan kepada keluarga untuk pengebumian.

Sinar Harian

Tiada ulasan: