28 Mac 2012

Mati dijerut, mayat dicampak

5 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

SEREMBAN – Seorang suami tidak menduga perubahan sikap isteri yang semakin mesra adalah petanda dia akan pergi buat selama-lamanya.

Walaupun sikap isterinya berlainan daripada biasa, namun rasa tidak sedap hatinya itu, tidak diluahkan kepada sesiapa sehinggalah pihak polis memaklumkan, isterinya ditemui mati di Kampung Pasir Linsum, Siliau, di sini, semalam.

Mohd Syukri Mohd Jamil, 40-an berkata, kali terakhir dia berjumpa dengan isterinya, Ruzina Jaafar, 40, pada jam 12 tengah malam kelmarin yang pulang ke rumah untuk menghantar dua anaknya sebelum beritahu mahu ke kedai.

“Sebelum itu saya memang ada di kedai bersembang dengan kawan yang datang makan. Isteri saya pun duduk sekali dengan saya sebelum saya pulang ke rumah kira-kira jam 11.30 malam.

“Dua jam sebelum menutup kedai iaitu jam 2 pagi, dia hantar dua anak kami pulang kerana mereka perlu ke sekolah keesokan hari, tapi dari tepi tingkap rumah, dia beritahu mahu ke kedai semula,” katanya kepada Sinar Harian di Hospital Tuanku Ja’afar, di sini.


Hubungi ibu mertua

Menurutnya, sebaik sahaja menyedari isterinya tidak pulang ke rumah kira-kira jam 7 pagi, dia menghubungi ibu mertuanya di Jempol, namun kecewa kerana isterinya tiada di sana.

Syukri berkata, dia kemudiannya mencari isterinya di sekitar kawasan Simpang Pertang sebelum membuat laporan polis mengenai kehila­­ngannya.

“Satu jam kemudian saya terima panggilan daripada polis memaklumkan penemuan mayat seorang wanita di Rantau, yang ciri-cirinya sama seperti isteri saya.

“Saya tidak dapat pergi ke sana untuk membuat pengecaman mayat kerana tiada kenderaan. Jadi saya minta abang ipar saya untuk ke lokasi,” katanya yang mempunyai lima anak.


Lebam di kepala

Sementara itu, menurut sumber, mangsa yang juga pemilik kedai makan di Simpang Pertang, Jelebu, ditemui mati dipercayai dibunuh sebelum mayatnya dicampak di lokasi terbabit.

“Terdapat kesan jerutan di leher mangsa dan kesan lebam di kepala, dipercayai dibunuh dalam tempoh tidak sampai 24 jam sebelum mayatnya ditemui,” katanya.

Ketua Polis Daerah Seremban, Asisten Komisioner Saiful Azly Kamaruddin ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu.

Abang mangsa, Mohd Rafi Jaafar, 42, pula berkata, kali terakhir dia melihat arwah minggu lalu, ketika menghadiri kenduri kahwin ahli keluarganya.


Terbaring dalam semak

“Bagaimanapun pagi tadi, suami arwah menghubungi meminta saya ke Rantau untuk membuat pengecaman mayat,” katanya.

Seorang saksi, Rusnah Manan, 51, berkata, dia terkejut melihat mayat seorang wanita terbaring di sebatang jalan berhampiran Sungai Linggi di lokasi kejadian.

“Ketika saya sedang mencari akar kayu di tepi sungai, saya terkejut apabila ternampak ada orang terbaring di dalam semak, yang pada awalnya saya ingatkan orang mabuk, tapi rupanya mayat seorang wanita,” katanya.

Menceritakan kejadian, Rusnah berkata, sudah menjadi kebiasaannya mencari akar kayu di kawasan terbabit, namun penemuan mayat seorang wanita kira-kira jam 8 pagi itu sememangnya tidak disangka.

Menurutnya, dia ke tepi sungai terbabit kerana mahu mencari akar kayu bagi tujuan perubatan.

“Ketika saya sedang meninjau kawasan kejadian sambil menunggang motosikal, saya ternampak objek seperti kaki dan saya memberanikan diri menghampirinya.

“Alangkah terkejutnya saya kerana ia merupakan mayat seorang wanita yang lengkap berpakaian dan keadaan mukanya bengkak,” katanya yang juga seorang bidan kampung.


Tiga kali ulang alik

Rusnah berkata, dia kemudiannya pulang ke rumah dan datang sekali lagi ke lokasi kejadian bersama anaknya untuk membuat pengesahan objek ditemuinya itu adalah mayat manusia, sebelum memaklumkannya kepada ketua kampung.

“Tiga kali saya berulang alik ke lokasi itu kerana saya tidak percaya apa yang saya nampak itu adalah mayat wanita sebelum saya bersama ketua kampung membuat laporan polis di Balai Polis Rantau.

“Saya masih terkejut dengan apa yang saya lihat kerana ini pengalaman pertama saya menemui mayat sejak 45 tahun menetap di kampung ini,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: