29 Mei 2012

6 hari di tengah laut

8 Rejab 1433H. [MOD] -

TOK BALI - Kehilangan sembilan orang kaki pancing termasuk seorang tekong dan awak-awak terjawab malam kelmarin, apabila mereka ditemui lebih kurang 58 batu nautika dari Tok Bali oleh Agensi Penguat kuasa Maritim Malaysia (APMM).

Ketua Penguatkuasaan Maritim Daerah, Komander Maritim Zainin Abdul Majid berkata, kesemua mereka ditemui pada jam 3 petang kelmarin dan mendapati enjin bot yang dinaiki mangsa rosak.

“Mereka semua selamat dan dibawa ke Jeti Tok Bali untuk tindakan selanjutnya, manakala bot tersebut pula ditunda oleh bot nelayan tempatan ke Jeti LKIM Genting, Tumpat.

“Sebelum ini 11 mangsa tersebut dilaporkan keluar dari Jeti LKIM Genting, pada 22 Mei lalu dan sepatutnya pulang semula pada 25 Mei namun, hilang tanpa berita sehingga ahli keluarga mangsa membuat aduan kepada kami mengenai kehilangan itu,” katanya.

Operasi menyelamat dijalankan oleh BK (M) Juhari Ab Rahim bersama enam anggota dengan menggunakan bot Penyelamat Tujuh.

Menurutnya, mengikut keterangan daripada salah seorang mangsa kejadian, pada jam 11 pagi 23 Mei itu ketika tiba di lokasi kapal karam untuk memancing, bot dikatakan mengalami kerosakan enjin.

Zainin berkata, disebabkan itu mereka mengambil keputusan untuk bersauh bagi mendapatkan bantuan daripada nelayan tempatan tetapi tidak berjaya sehingga APMM tiba.

Beliau berkata, kesemua mangsa yang berumur dari 35 hingga 44 tahun itu berada dalam keadaan selamat.

Sinar Harian

Tiada ulasan: