12 Jun 2012

Croatia langkah kanan

22 Rejab 1433H. [MOD] -

CROATIA memulakan kempen Euro dengan cemerlang selepas mengalahkan Republik Ireland 1-3 pada perlawanan pertama peringkat Kumpulan C di Poznan, awal pagi semalam.

Pasukan di ranking kelapan dunia itu tidak menunggu lama apabila membuka jaringan seawal minit ke-3 menerusi tandukan Mario Mandzukic.

Bagaimanapun pertahanan Ireland, Sean St Ledger merapatkan kedudukan pada minit ke-19 sekali gus memberikan keceriaan buat lebih 20,000 penyokongnya yang berkampung di Poland.

Namun kedudukan itu tidak bertahan lama apabila Croatia kembali mengatur serangan dan hasilnya anak buah Slaven Bilic menggandakan jaringan menerusi Nikica Jelavic dua minit sebelum babak pertama ditamatkan.

Mandzukic muncul pemusnah apabila menjaringkan gol kedua peribadi pada minit ke-48, sekali gus memberi kemenangan selepas buat Croatia.

"Saya sudah menjangkakan kemenangan ini. Ia seperti apa yang saya ramalkan.

"Semuanya berjalan lancar dan saya berpuas hati dengan persembahan pemain," kata Bilic.

Sementara itu jurulatih Ireland, Giovanni Trapattoni percaya anak buahnya mampu melangkah ke suku akhir meskipun tewas pada perlawanan tersebut.

"Kami harus percaya. Setiap perlawanan mesti ada kejutan. Selepas ini kami bertemu Sepanyol dan ia bukannya tugas mudah.

"Mereka juara dunia dan juara bertahan. Tapi, dalam perlawanan bola sepak apa sahaja boleh berlaku," katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: