12 Jun 2012

Penyokong Rusia diberi amaran

22 Rejab 1433H. [MOD] -

PERSEKUTUAN Bola Sepak Rusia (FRS) memberi amaran keras kepada semua penyokong mereka agar menjaga sikap dan tidak menimbulkan sebarang kekecohan atau keganasan menjelang aksi menentang Greece, awal pagi esok.

Berikutan kekecohan yang ditimbulkan ketika pertemuan dengan Republik Czech Sabtu lalu, FRS kini disiasat Jawatankuasa Disiplin Uefa atas dakwaan membabitkan isu perkauman yang menyaksikan pertahanan Czech Theodor Gebre Selassie menjadi sasaran ejekan penyokong yang mengeluarkan kata-kata kesat kepadanya.

Apa yang membimbangkan badan induk bola sepak Rusia itu, adalah hukuman yang bakal diterima, sama ada hanya didenda atau mata pasukan ditolak.

“Di sini tiada tempat untuk penyokong membuat kacau atau menjadikan bola sepak sebagai tempat mereka meluahkan rasa tidak puas hati, membangkitkan isu politik atau peribadi dan ditujukan kepada pihak tertentu.

“Kami mahu penyokong yang datang menjauhi sikap provokasi yang akan menimbulkan kemarahan pihak lain, sebaliknya memberi keutamaan soal berkaitan keselamatan,” katanya menerusi kenyataan di laman sesawang rasmi kelab itu.

Gebre Selassie sebelum ini menjadi sasaran sebahagian kecil penyokong Rusia, bagaimanapun tidak akan membuat sebarang dakwaan terhadap penyokong tersebut.

“Ini perkara biasa dan saya sendiri sudah melalui pengalaman yang lebih teruk daripada ini,” katanya yang enggan mengambil berat hal remeh tetapi fokus pada saingan peringkat kumpulan.

Sinar Harian

Tiada ulasan: