25 Jun 2012

Najib Menteri Wanita: Wanita Umno tak relevan

5 Syaaban 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Wanita Umno disifatkan tidak relevan untuk memperjuangkan nasib wanita negara ini apabila tanggungjawab Kementerian Wanita, Keluarga dan Masyarakat dipegang oleh Perdana Menteri Najib Tun Razak.

Zuraida Kamaruddin (PKR-Ampang) berkata, tanggungjawab itu diserahkan kepada Perdana Menteri dan merupakan seorang lelaki seolah-olah wanita-wanita yang ada di dalam Umno tidak mampu menggalas jawatan berkenaan.

Malah Zuraidah turut malu dengan kenyataan Ahli Parlimen Tenggara, Datuk Halimah Sadique yang memuji kononnya tercatat dalam sejarah Kementerian Wanita diterjui oleh Perdana Menteri.

"Saya malu dengan sikap Tenggara yang memuji PM yang pegang wanita, sepatutnya merekalah yang dilantik menjadi menteri wanita. Beliau sepatutnya memberi sokongan atas apa yang saya bangkitkan," katanya dalam sidang media.
Tambahnya, banyak dasar-dasar wanita yang tidak terlaksana menyebabkan Kementerian Wanita pada hari ini seperti 'hidup segan mati tak mahu'.

"Perdana Menteri banyak tugas yang perlu dipikul sebagai Menteri Kewangan lagi, dan banyak program yang perlu dihadiri. Sudah tentu beliau gagal untuk memperkasakan Kementerian Wanita," katanya.

Sementara itu Azan Ismail (PKR-Indra Mahkota) turut mempertikaikan kewajaran kerajaan tidak memasukkan bajet tambahan untuk Kementerian Wanita.

"Wanita hadapi bermacam-macam masalah. Mungkin Perdana Menteri terlupa untuk masukkan bajet tambahan untuk Wanita. Kalau beliau prihatin dengan Wanita beliau tidak akan lupa," katanya.

Terdahulu, dalam sesi soal jawab Zuraida meminta Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat menyatakan apakah perancangan baru jangka pendek dan jangka panjang pembangunan Wanita dan keluarga setelah kementerian ini diterajui oleh Perdana Menteri sendiri.

Dalam jawapannya, Najib menegaskan wanita hari ini diberi peluang dalam sektor awam diperingkat Jusa apabila pencapaian peningkatan mereka begitu ketara iaitu 31.7 peratus pada tahun 2012 berbanding 18.8 peratus pada tahun 2004.

Harakah Daily

Tiada ulasan: