18 Julai 2012

Ancaman bom palsu di jambatan sibuk AS

28 Syaaban 1433H. [MOD] -

DETROIT - Satu ancaman bom memaksa pihak berkuasa menutup satu daripada jambatan paling sibuk antara Amerika Syarikat dan Kanada, kelmarin, iaitu empat hari selepas satu panggilan bom palsu ke atas terowong komuter yang menghubungkan Detroit ke Windsor, Ontario.

Menurut polis Detroit, Inspektor Don Johnson satu panggilan kecemasan 911 diterima kira-kira jam 7.20 malam kepada pihak berkuasa Ambassador Bridge, AS yang memberi amaran bahawa sebutir bom akan meletup dalam tempoh 10 minit di sepanjang laluan kargo.

Panggilan yang mengejutkan pihak berkuasa di dua bandar itu memaksa mereka mengarahkan penutupan laluan dan menghentikan semua kenderaan di atas jambatan berkenaan pada jam 12.30 pagi semalam.

Susulan itu, pihak berkuasa bertindak melakukan pencarian bom berkenaan melalui jalan udara dan air sehingga lewat malam, tetapi tidak berhasil.

Penutupan jambatan itu menyebabkan berlakunya kesesakan lalu lintas teruk di laluan ekspres dan jalan-jalan utama lain ke dalam pusat bandar Detroit sebelum polis membuka semula jambatan berkenaan pada jam 1 pagi.

sinar harian/-

Tiada ulasan: