31 Disember 2012

Laporan setiap hari

SITU...Muhyiddin menunjukkan tanah runtuh ketika membuat lawatan 
ke Bukit Setiawangsa, semalam.17 Safar 1433H. [MOD] -


SITU...Muhyiddin menunjukkan tanah runtuh ketika membuat lawatan ke Bukit Setiawangsa, semalam.
KUALA LUMPUR: Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mahu laporan kejadian tanah runtuh di Bukit Setiawangsa, Jumaat lalu, diserahkan kepadanya setiap hari.

Beliau berkata demikian selepas mendengar taklimat khas Institut Kerja Raya Malaysia (Ikram), Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan pemaju, INP Sdn Bhd, berhubung kejadian, di sini, semalam.

“Berdasarkan taklimat hari ini (semalam), Ikram, DBKL dan pemaju sudah mengambil langkah awal menangani masalah tanah runtuh yang berlaku pada 28 Disember lalu.
“Tindakan ini dapat mengurangkan kesan kejadian tanah runtuh membabitkan aspek keselamatan penduduk.

“Bagaimanapun, saya bersyukur kerana kejadian ini tidak menyebabkan kehilangan nyawa,” katanya.

Beliau yang turut ditemani isteri, Puan Sri Norainee Abdul Rahman meluangkan masa lebih satu jam di kawasan kejadian untuk meninjau dan berjumpa dengan penduduk.

Kata Muhyiddin, DBKL, Ikram dan pemaju akan melakukan pemantauan berterusan di kawasan itu tanpa henti bagi mengesan sebarang pergerakan tanah di situ.

“Penghuni di 90 rumah sudah dipindahkan ke tempat terpilih dan pemaju turut membantu menanggung kos perpindahan itu.

“Dalam masa sama, satu laluan alternatif dibina memandangkan laluan utama (asal) berisiko dan berbahaya kepada pengguna,” katanya.

Sementara itu, menurut Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Ahmad Phesal Talib berkata, pembinaan tebing dan pembangunan di situ diluluskan mengikut garis panduan perancangan pembangunan di kawasan bukit dan tanah tinggi yang lama.

“Setakat ini pembinaan tebing itu mengikut spesifikasi garis panduan yang lama memandangkan projek ini berusia 22 tahun.

“Tetapi, jika mengambil kira garis panduan baru khusus untuk Kuala Lumpur, DBKL tidak meluluskan pembinaannya.

“Kelmarin, Ikram memaklumkan terdapat tiga rumah yang terjejas akibat kejadian tanah runtuh ini.

“Bagaimanapun, selepas pemantauan serta kajian terperinci, struktur dua buah rumah milik Ahli Parlimen Setiawangsa, Datuk Seri Zulhasnan Rafique dan Ahli Parlimen Rompin, Datuk Seri Jamaluddin Jarjis didapati stabil.

“Oleh itu sebuah rumah saja dirobohkan kerana bimbang berat bangunan itu menjadi beban kepada tanah,” katanya.

metro/-

Tiada ulasan: