03 Januari 2013

Majalah Perancis terbit kartun hina Rasulullah

20 Safar 1433H. [MOD] -



(Majalah Charlie Hebdo menegaskan isu khas tersebut adalah hasil kajian akademik - AFP)

PARIS: Sebuah majalah satira Perancis, yang pejabatnya telah dilembarkan bom api selepas ia menerbitkan kartun Nabi Muhammad September tahun lepas, telah menerbitkan isu khas kartun satira  Nabi Muhammad yang mengandungi 64 muka surat.

Editor majalah mingguan Charlie Hebdo menegaskan bahawa penerbitan tersebut yang bertajuk "Kehidupan Muhammad", yang diterbitkan Rabu lalu, adalah hasil kajian akademik yang disediakan oleh ahli sosiologi Perancis-Tunisia.

Sebelum penerbitan, Stephane Charbonnier, yang juga ilustrator buku, berkata, "Saya tidak fikir orang Islam dengan intelektual yang lebih tinggi akan menganggapnya tidak sesuai".

Beliau memberitahu agensi berita AFP minggu lepas bahawa "Ia adalah biografi yang dibenarkan oleh Islam kerana ia telah disunting oleh orang Islam."

Isnin lalu, penasihat kanan politik kepada Perdana Menteri Turki Recep Tayyip Erdogan mengecam kerja tersebut sebagai satu provokasi yang disengajakan.

"Melakarkan kehidupan Nabi ke dalam kartun itu sendiri adalah satu kesilapan," Ibrahim Kalin menulis di akaun Twitter beliau.

"Apa pun pihak Carlie Hebdo cuba katakan, ini adalah satu provokasi."

Jurucakap kerajaan Perancis, Najat Vallaud-Belkacem memberitahu penyiar France  2: "Tidak ada keperluan untuk menghangatkan lagi keadaan."

Majalah tersebut telah beberapa kali menerbitkan Nabi umat Islam dalam versi kartun dan mendakwa ia adalah usaha mempertahankan kebebasan bersuara, yang seterusnya mencetuskan kemarahan orang Islam yang percaya menggambarkan Nabi Muhammad adalah satu perbuatan yang dilarang.

September lalu, Charlie Hebdo menerbitkan kartun menghina Nabi ketika protes ganas kepada filem hina Nabi  berlaku di beberapa negara.

Pada tahun 2011, pejabat majalah itu telah dilanda bom api dan laman web digodam selepas menerbitkan edisi bertajuk "Charia Hebdo" yang memaparkan beberapa kartun Nabi Muhammad.

Charbonnier, yang telah menerima ancaman bunuh, kini hidup di bawah perlindungan polis. (aljazeera.com)

Tiada ulasan: