03 April 2013

Abim ajak tolak politik samseng, fitnah dan lucah

22 Jamadil Awal 1434 H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) mendesak dengan tegas agar sebarang amalan politik negatif seperti budaya politik samseng, fitnah dan lucah serta pendekatan politik londeh-melondeh ditolak sama sekali oleh parti-parti politik yang bertanding, para penyokong dan rakyat keseluruhannya.

"Marilah kita bersama-sama mengamalkan politik bermaruah sebagai landasan terbaik menjayakan pemilihan pemimpin untuk menerajui tanahair tercinta," kata presidennya, Amidi Datuk Abdul Manan.

Beliau berkata demikian dalam satu kenyataan media yang dikeluarkan hari ini.

Dalam kenyataan itu, Abim juga mengharapkan Pilihanraya Umum Ke-13 (PRU 13) ini bakal diadakan dengan penuh telus, teratur dan demokratik serta terhindar dari sebarang insiden negatif yang memalukan pengamalan demokrasi di negara ini.

Justeru, Abim menyeru agar Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) memainkan peranannya bukan secara efektif dan berkesan mengikut tatacara pilihanraya, bahkan yang terlebih penting ialah memastikan kredibiliti dan integriti SPR itu sendiri tidak diragui sepanjang pengendalian pilihanraya akan datang.

Abim, kata Amidi turut berharap agar badan-badan pemerhati dan pemantau pilihanraya yang terdiri daripada pertubuhan masyarakat sivil dapat memainkan peranan penting sebagai badan pemantau dan pengimbang (check and balance) dalam memastikan kelancaran PRU 13.

Abim membuat kenyataan ini ekoran pengisytiharan pembubaran Parlimen oleh YAB Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sebentar tadi.

Abim, katanya,  menilai pengumuman pembubaran tersebut sebagai langkah penting ke arah perkembangan demokrasi yang sihat di negara ini.

Pembubaran yang dibuat sebelum Parlimen terbubar dengan sendirinya pada 28 April 2013 ini amat penting demi memastikan keluhuran Perlembagaan Persekutuan dan kedaulatan undang-undang selaku asas sistem pemerintahan raja berperlembagaan di negara ini tetap terpelihara.

"Sesungguhnya pengumuman pembubaran parlimen ini telah meredakan teka-teki dan kekeliruan di kalangan rakyat sejak sekian lama, khususnya selepas Dewan Undangan Negeri Sembilan terbubar pada 28 Mac yang lalu," katanya.

Ini ekoran kemungkinan terbubarnya beberapa DUN yang lain andainya pengumuman pembubaran Parlimen ini tidak dilakukan segera.

Ini memandangkan pilihanraya ini paling dinanti-nantikan serta bakal disorot dengan penuh minat oleh pelbagai pihak dari dalam dan luar negara.

HARAKAHDAILY/-

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

DAN YANG PALING UTAMA TOLAK PEMIMPIN KORUP TAPI TUDUH ORANG LAIN KORUP, PEMIMPIN YANG MEMFITNAH TAPI MENUDUH ORANG LAIN SEBAGAI PEMFITNAH DAN TIDAK KETINGGALAN PEMIMPIN BODOH, BINGAI, BANGANG, TENGIN, LOKLAK, BUNGUL (BAHASA BANJAR), GOBLOK TA[I BERLAGAK PANDAI BILA KENA TIBAI SENGIH SENGIH CAM BONTOT KHINZIR (DAH LAH MUKA PUN CAM MUKA KHINZIRI) ... cam ada Menteri yang cam gini eik ? siapa lah eik ..? DAN PANDAI PULAK SURUH RAKYAT PILIH PEMIMPIN YANG BERAKHLAK ... TAMBAH SATU LAGI TOLAK PEMIMPIN YANG BUAT LAWAK BODOH

KAMI GENERASI Y - DAPAT MENGUNDI PRU KALI INI- TAK SABOR NAK MENGUNDI PR