18 Februari 2014

Ambil tindakan terhadap "Anti Hadith".

18 Rabiul Akhir 1435. [MOD] -
Oleh : Dr. Zaharuddin Abd Rahman 

Kerajaan Malaysia dan ahli politik MESTI mengecam ajaran sesat yang menolak keperluan kepada hadith, menolak kesahihan hadith sekaligus menolak baginda nabi Muhammad salla allahu ‘alaihi wasallam sebagai pentafsir ayat-ayat mujmal dan ringkas dalam Al-Quran.

Menolak hadith beerti menolak Al-Quran kerana Allah memerintahkan nabi menjelaskan Al-Quran kepada manusia. Penjelasan nabi datang dalam bentuk hadith dan sunnahnya. Lihat ayat dari surah an-Nahl ayat ke 44 dan 64. Antaranya firman Allah

وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ إِلاَّ رِجَالاً نُّوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ
Ertinya : Dan Kami tidak mengutus sebelum kamu, kecuali orang-orang lelaki yang Kami beri wahyu kepada mereka; maka bertanyalah kepada orang yang mempunyai pengetahuan jika kamu tidak mengetahui ( An-Nahl : 44)


Juga firman Allah

بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ
Ertinya : keterangan-keterangan (mukjizat) dan kitab-kitab. Dan Kami turunkan kepadamu Al Qur'an, agar kamu menerangkan kepada umat manusia apa yang telah diturunkan kepada mereka dan supaya mereka memikirkan. ( An-Nahl : 64)

NABI JADI IKUTAN MELALUI HADITHNYA

Al-Quran mengarahkan kita menturuti Nabi dan mengambilnya sebagai ikutan sebagaimana disebut oleh Allah di dalam surah Al-Ahzab ayat ke-21,

لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا
Ertinya : Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak berzikir kepada Allah.. ( Al-ahzab : 21)

Tiba-tiba golongan anti hadith di Malaysia berkata hadith patut ditolak, sedangkan tanpa hadith nabi dan perincian kehidupannya tiada siapa mampu mengambilnya sebagai ikutan.

TAATI RASULULLAH BEERTI HADITH SAMPAI

Allah turut menwajibkan kita mentaati RasulNya, sebagaimana termaktub arahan ini di dalam Al-Quran, contohnya ayat surah Al-Nisa 13

تِلْكَ حُدُودُ اللّهِ وَمَن يُطِعِ اللّهَ وَرَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
Ertinya : (Hukum-hukum tersebut) itu adalah ketentuan-ketentuan dari Allah. Barang siapa taat kepada Allah dan Rasul-Nya, niscaya Allah memasukkannya ke dalam surga yang mengalir di dalamnya sungai-sungai, sedang mereka kekal di dalamnya; dan itulah kemenangan yang besar.

Mentaati Rasul beerti hadith Rasulullah akan dijadikan oleh Allah untuk sampai kepada manusia bagi cabaran manusia yang beriman untuk mentaatinya dan ia adalah termasuk di dalam erti mentaati Allah.

Jelas, sesiapa menolak hadith adalah juga menolak Al-Quran. mereka yang berkepercayaan begini BOLEH membawa kepada murtad.

Sesiapa yang meragui kewujudan hadith lambat laun tentunya akan meragui Al-Quran kerana Al-Quran disampaikan oleh Rasulullah kepada sahabat-sahabatnya. Melalui kaedah dan metod yang hampir sama juga pelbagai hadith sampai kepada kita. Iaitulah melalui hafazan para sahabat dan penulisan kemudiannya dan diturunkan dari generasi ke generasi. Demikian juga hadith, bezanya hanyalah jumlah yang meriwayatkan hadith tidak seramai Al-Quran.

Namun apabila telah Allah janji menjaga Al-Quran dari penyelewengan sebagaimana disebut dalam surah al-Hijr ayat ke 9, maka amat mesti pula Allah menjaga penjelas kepada maksud Al-Quran iaitu Rasulullah dan hadith-hadtihnya.

Hasil dari itu, jika kerajaan sebelum dan ketika ini bersungguh-sungguh mengambil tindakan terhadap Syiah, kumpulan anti hadith ini adalah sama menyeleweng dan berbahaya. Maka wajiblah pihak berkuasa agama dan ahli politik mengambil tindakan dan bukan diberi muka pihak anti hadith berprogram di Yayasan Kepimpinan Perdana kelmarin yang dirasmikan oleh bekas Perdana Menteri. Ini satu yang mengaibkan Malaysia. Syiah ada Negara seperti Iran namun kita bertegas mengambil tindakan, namun kumpulan sesat anti hadith langsung tiada Negara hatta daerah di dunia ini yang menyokongnya, malangnya tindakan tidak cukup tegas pula.

Semoga umat Islam terpelihara dari doktrin sesat anti hadith yang dibawa oleh Kassim Ahmad dan pengikutnya. Inilah antara punca yang menjadikan umat Islam semakin lemah dan semakin mudah terjejas pegangannya.

Dr. Zaharuddin Abd Rahman
Presiden
Multaqa Asatizah & Duat ( MURSHID)

Tiada ulasan: