12 Mac 2009

Kartun di Mahkamah Ipoh : Speaker dipaksa terima nasihat Penasihat Undang-undang Negeri

IPOH : Setelah berlaku perang mulut antara Speaker Kerajaan Negeri Perak, V.Sivakumar dengan Penolong Penasihat Undang-undang Negeri, En.Zul akhirnya Hakim telah memutuskan Speaker mestilah diwakili oleh Panasihat Undang-undang Negeri dalam kes samannya terhadap bekas ADUN Jelapang, Behrang dan Changkat Jering.

Satu perkara yang tidak pernah berlaku dalam sejarah kehakiman di Malaysia apabila Sivakumar yang pada mulanya berhujah dalam kamar Hakim bahawa dia tidak mengenali dan tidak pernah bercakap dengan wakil tersebut, bagaimanakah dia boleh mewakili saya, kata Speaker semasa dihubungi sebentar tadi.

Hujah yang dikemukakan oleh Sivakumar untuk membela diri sendiri dalam kes ini ditolak oleh Hakim. Satu perkara yang sangat bertentangan dengan undang-undang dan amalan yang biasa berlaku dalam proses kehakiman di negara kita. Sehingga kita tahu siapapun boleh menggunakan peguam atau tidak dalam sesuatu kes di Mahkamah.

Hak Speaker ditolak dengan mudah oleh Hakim pada pagi ini. Suatu lagi keganjilan yang berlaku.

"Perkara ini ajaib dan luar biasa" kata Sivakumar . Selain itu tiga orang peguam peribadi ,Chang, Leong dan Nga yang datang bersama beliau juga dinafikan hak untuk bercakap kerana dengan alasan mereka ditolak untuk menjadi peguam kepada Sivakumar dalam prosiding sebelumnya.

Perbicaran bersambung isnin hadapan.

23 ulasan:

Awanama berkata...

Malaysia dah ajdi Gila..
Ya terima kasih Pak Long Mak Long,
Pakcik Makcik kat kpg yg duk setia undi BN..
HANGPA semua buat naya kat rakyat sendiri!!

Awanama berkata...

Penyokong tegar UMNOB'END apa yang mereka pedulikan nasib rakyat, hingga nasib anak-anak cucu, generasi akan datang pun tidak mereka ambil kesah. Janji perut kenyang, poket penuh wang, rumah besar, enjoy sepanjang hidup. Nanti, sampai masa mereka akan tetap menanggung resiko dan terpaksa menerima kesan dari perbuatan mereka sendiri. Alangkah boduhnya mereka-mereka itu.

Awanama berkata...

....Ya Allah ya Tuhanku!!! turunkan lah pertolongan mu, kerana dia juga dari golongan yang sedang dizalimi dan cuba mempertahankan haknya. Hanya kepadamu kami bergantung harap.
Amin!!!.

Sulaiman berkata...

Hakim nie lagie c*l*k* daripada hakim cekelat hacks...

Awanama berkata...

saman pula tuan hakim, jangan mengalah tuan speaker....lawan tetap lawan, hakim dah kena beli...

Awanama berkata...

Of 3 judges, 2 are confirmed HELL!!!

IbnAbdHalim berkata...

Yes, Malaysia has become a banana republic. Hidup UMNO!

KERAjaan UMNO/BN sangat terdesak. Agaknya rakyat tak perlu lagi berhakim ke mahkamah. Apakah UMNO mahu rakyat turun ke jalanraya?

Awanama berkata...

Speaker dan Pakatan Rakyat jangan sekali kalipun harap mendapat keadilan daripada hakim ini. Pergilah ke mahkamah di KL.

Awanama berkata...

mahkamah pun udah di beli oleh umno

Awanama berkata...

Penyokong tegar BN bukan semuanya duduk dalam rumah besar pun. Ramai yang penduduk kampung biasa. Kadang-kadang jalan di kampung mereka pun teruk tapi tetap sokong BN sebab nak 'pembangunan'! Lawak selawaknya. Tapi fanatik terhadap BN sampai sanggup kejar dan halau kami muslimat yang datang ziarah dan rayu undi.

muryadi berkata...

Betul tu bawalah kes ini ke mahkamah lain..

Awanama berkata...

Malaysia tak payah ada mahkamah lagi baik. Mahkamah pun boleh tipu ikut suka hati. Buat apa nak ada mahkamah kalau selalu tak adil. Baik kita pakai lambung duit siling. Tak payah nak bayar hakim dan peguam.

Awanama berkata...

MAHKAMAH TOYOL !!!! NAK BELA DIRI TAK BOLEH !! NAK PEGUAM SENDIRI BELA TAK BOLEH !!! MESTI MAU PAKAI PENASIHAT UNDANG2 PUNYA PEGUAM !!!! WAHAI RAKYAT KORANG PIKIR LAH .... X HEREN X GANJIL KE BEGITU???????

refah00 berkata...

ni bukan kartun.Ni spastik!

refah00 berkata...

umno menuju kehancuran

kelate berkata...

apa langkah yg akan perlu dilakukan?

Awanama berkata...

Segala institusi yang diujudkan untuk kepentingan rakyat telah habis dipindah milikkan kepada amenob'end Sendirian Berhad. Rakyat digula-gula dengan janji-janji pembagunan yang pada dasarnya menghimpit dan menipu rakyat. Kau sokonglah mereka selagi hayat masih ada, biar anak-anak cucu mati akal-budi dan fikiran, jahil bukan-bukan, hidup kelaparan.

Tunggulah dan lihatlah kemana perginya halatuju kehidupan ini nanti; andai kata, ada mata buta, ada hati mati, ada akal beku, ada lidah kelu, ada telinga pekak, ada anggota lumpuh, ada nafsu rakus, ada jiwa kufur; alamat musnahlah generasi-generasi depan kita.

Awanama berkata...

Saman jer hakim 2....saya cadangkan semua ADUN PR,saman hakim ..bior sesak depa nak bernapas..tp kalau mahkamah pun jd macam ni,tak payah la dibuat mahkamah lg..mahkamah yg ada tu bg pada zamri kudetua tuuu..bior dia bela katak banyak2..kpada para PEGUAM ,bersatu lah melawan penderhaka perlambagaan ini..

Awanama berkata...

bila mana ketakutan berada di dalam musuh2 islam.. pada ketika itu Allah swt meletakkan kegusaran dalam hatinya dan melakukan apa yang mereka rasa mereka mampu menipu rakyat.. sedangkan tingkah laku dan perbuatan mereka adalah ternyata zahir kebodohan dan kesengalannya dihadapan rakyat..

UMNO telah lama masuk ke lorong kehancuran.. tp lorong yang mereka lalui skrg.. terdapat di dalam lorong2 itu terdapat lampu, pelita yang menampakkan pembawakkan umno itu adalah rampasan2 harta semasa dalam perjalanan mereka.. maka layaklah kite berikan nama ini sesuai dengan cerita p ramlee 1 lg.. ali baba bujang lapok.. mengisahkan penyamun2 yg sengal..

UMNO.. penyamun di zaman ali baba bujang lapok
UMNO.. mengingatkan istana dibawah pokok..
UMNO.. alif mim nun waw.. sarkas..

ternyata cerita p ramlee memandang jauh ke depan..

Syed @ Don berkata...

kalau da lawan pun pakai peguam yang tidak sebelahi kita, ibaratnya

"betul apa aku cakap, kalau tak percaya, tanya aku"

Awanama berkata...

Salam.. sabar jer la yer sampai ke PRU13. Lama sungguh rasanya nak tunggu PRU13 ni.. Nasib baiklah ilmu santau dan ilmu2 yg sewaktu dgnnya haram dcc islam. Klau tidak mau rasanya aku santau jer hakim2 dan pemimpin2 be end keparat ni.

Nasib baiklah belum ada fatwa yg mengatakan darah pemimpin umno ni halal. Klau x rasanya dah lama si najis tu cabut menyelamatkan diri dulu. Yg kena berhadapan dgn rakyat nnt si polis2 bangsat ni la jugak. termasuklah ayahanda lajin. Tu pun klau dia betul berani laa..

Korang tunggu laa.. masanya akan tiba jua.. cuma cepat atau lambat jer..

(harapan63)

Awanama berkata...

Mahu tak mahu itu lah hakikat yg terpaksa PR hadapi. Sesungguhnya PR teramat faham bahawa BN boleh memerintah Malaysia di masa ini adalah kerana menggunakan jentera kerajaan seperti polis, makamah, spr dan sprm sebagai kuda tunggangan bg menekan PR. Walau bagaimanapun janganlah para penyokong PR merasa kecewa dan berputus asa...sabar dan istikhamah serta yakinlah dgn perjuangan menegakkan keadilan, Insyaallah kita pasti berjaya. Dengan setiap ruang dan peluang yg ada kita gunalah ia sebaik mukin jgn disia2kan walaupun seinci bagi menonjolkan lg kezaliman dan kebodohan BN... lawan tetap lawan... bak kate org "Patah sayap, kita bertongkat paruh... Patah Paruh... kita tunggu PilihanRaya Ke-13" kita lihat siapa yg kene.Perjuangan menegakkan keadilan tidak penah tamat... jadikan Al-Quran&Al-Sunnah sebagai panduan serta amalan, pasti selamat dunia dan akhirat...

Abuarif berkata...

apa-apa berkaitan dengan UMNO tak boleh dipercayai kebenarannya.semuanya untuk kepentingan NYA dan konconya sahaja