30 Julai 2009

Rahsia Keperibadian Di Sebalik E-mel Seseorang

Email Oleh : Insyira Arman

Gunakan Nama Penuh
Sekiranya dia menggunakan nama alamat emelnya dengan nama penuhnya, contohnya adysyammohdsaid@ yahoo.com . Ia menggambarkan bahawa dia seorang yang penuh tanggungjawab dan tidak suka berahsia. Dia juga boleh dipercayai dan jujur dalam setiap perbuatannya. Tapi ingat ,jangan cuba hendak memperlekehkannya.

Nama Depan Dan Tengah
Contoh: Ady Syam Mohd Said Dia menggunakan alamat emelnya sebagai adysyam@yahoo. com iaitu nama awal dan tengah tanpa nama bapanya. Ia menunjukkan bahawa dia seorang yang sangat menghargai dirinya sendiri dan sanggup ketepikan hal orang lain demi kepentingan sendiri. Selain itu dia juga berani untuk tampil di khalayak ramai dan mengeluarkan pendapat dengan lantang.

Nama Dan Tahun
Contoh: adysyam2001@ yahoo.com. Dia dikatakan seorang yang mempunyai ego yang tinggi. Pantang sesiapa yang cuba menentang pendapatnya. Selain itu dia juga tidak sukakan komitmen dalam jangka masa terdekat ini. Kewujudan tahun di akhir nama seolah olah memperlihatkan dia tidak luas pandangan.Pendek kata dia juga menunjukkan .. pegangan yang mudah berubah-ubah.

Nama Samaran
Hehheh... ramai yg suka buat email begini..Contohnya tuntul_comel@ yahoo.com. Dikatakan seorang yang gemar hidup dalam khalayan hingga kadangkala menyusahkan orang lain. Namun dia disukai ramai kerana sifat humor yang dimilikinya membuatkan oarang selesa berada di sisinya.Jika diasah dia boleh menjadi pemimpin dengan gaya yang tersendiri.

Nombor Dan Abjad
Contoh: abc123@yahoo. com. Nama diwakili dengan nombor + abjad sahaja. Ia menggambarkan seorang yang bersikap tertutup dan memerlukan masa yang agak lama sebelum mampu "membuka" dirinya kepada seseorang. Itupun jika kepercayaannya mampu diraih. Jika tidak ... kirim salam sahajalah..


6 ulasan:

Awanama berkata...

hehe ko ni yeye je ustaz...lebih baik ustaz citer skit mcmne nk solat jamak/qasar,sebab ramai yg tak tau...aku pun hehe

Budak Syburi berkata...

kalau macam saya macam mana?

yang mana satu?

wan2day berkata...

apa punya tur la tanpa nama..cina islam hanya copy dari email..bkn ke ada tulis tu..hampeh

miezanz berkata...

pada pendapat ana, tanpa nama tu mesti puak UBN yang xpuas hati dengan kita....

Auzani Akramin berkata...

salam..teguran yang baik,apa salahnya diterima..tapi kepada tanpa nama,dah banyak tempat lain cerita tentang tu,saudara je yang tak mau cari..

Awanama berkata...

ya yaa yaaa, bisa dech diterima, prediksi di atas, he hee heee maklumlah aku masih awam soal gituan.