22 Februari 2011

Ibu angkat sengsara diburu ah long


19 Rabiulawal 1432H. [MOD] -
KUALA LUMPUR 21 Feb. - Seorang ibu kecewa apabila anak angkat yang ditatang dengan penuh kasih sayang selama ini kini menjadikan hidupnya tidak keruan apabila menghilangkan diri selepas meminjam daripada ceti haram atau ah long.

Yong Swee Ngor, 65, mendakwa, tindakan anaknya itu meminjam wang sebanyak RM80,000 menyebabkan dia kini sering diganggu dengan panggilan telefon untuk menuntut hutang itu.

Menurut warga emas itu, anak angkatnya, Yong Siew Kuan, 32, bukan setakat meninggalkannya malah gagal dihubungi sejak berkahwin lima tahun lalu.

Swee Ngor yang tinggal sendirian di Ampang Jaya terpaksa menyambut Tahun Baru Cina baru-baru ini dalam ketakutan kerana bimbang diancam ah long.

"Saya terima panggilan daripada ah long yang mencari Siew Kuan. Mereka mengugut mahu membaling cat dan bom pada sambutan perayaan kali ini.

"Saya memberitahu mereka bahawa anak angkat saya itu sudah tidak tinggal bersama dan gagal dihubungi lagi tetapi ah long itu tetap mendesak supaya saya menjelaskan hutangnya," katanya ketika ditemui di Biro Pengaduan Awam MCA di sini.

Berikutan kejadian itu, dia yang berniaga sayur berhampiran rumahnya membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah Ampang Jaya berhubung ugutan yang diterimanya daripada kumpulan ah long itu.

Sementara itu, Ketua Biro Pengaduan Awam MCA, Datuk Michael Chong berkata, sebanyak 42 kes berkaitan masalah yang timbul setelah membuat pinjaman daripada ah long diterima pihaknya sejak tahun lalu sehingga kini.

"Saya menasihatkan masyarakat agar tidak mudah terpedaya dengan sindiket ah long ini kerana mereka sebenarnya menjerat anda," katanya.

Tiada ulasan: