22 Februari 2011

Pantai Lekir tercemar teruk: CAP

19 Rabiulawal 1432H. [MOD] -

GEORGETOWN: Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) hari ini mendakwa kawasan perairan di Pantai Lekir di Sitiawan, Perak, kini tercemar teruk sehingga mengancam hidupan laut.

Presidennya,SM Mohamed Idris berkata pencemaran itu dipercayai akibat aktiviti pembuangan sisa industri oleh dua buah kilang iaitu ialah kilang sarung tangan dan kilang kelapa sawit di Sitiawan yang beroperasi sejak 10 tahun lalu. "Aktiviti pembuangan sisa industri ke kawasan laut mengakibatkan air sungai dan laut menjadi busuk dan dipenuhi dengan sisa bahan kimia yang mengancam hidupan laut dan menjejaskan pendapatan lebih 200 nelayan," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Mohamed Idris berkata, golongan nelayan berpangkalan di Sungai Tiram dan Parit Haji Dolah mengadu kepada CAP dan mendakwa pendapatan mereka merosot dari RM150 kepada hanya RM60 sehari akibat masalah pencemaran itu yang mengancam hidupan laut seperti ikan, udang dan siput.

Beliau berkata, CAP kesal dengan masalah berlarutan selama lebih 10 tahun itu dan menggesa kerajaan mengambil tindakan segera mengikut Akta Kualiti Alam Sekitar 1974.BH/-

Tiada ulasan: