01 November 2011

Bayi ke-7 bilion

4 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

MANILA: Seorang bayi perempuan yang dinamakan Danica May Camacho diisytiharkan sebagai penduduk ke tujuh bilion dunia, semalam.

Dengan berat 2.5 kilogram, Danica dilahirkan sebelum tengah malam sambil disaksikan oleh media di Hospital Memorial Jose Fabella.
Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu telah menganggarkan bayi ke tujuh bilion, dilahirkan pada 31 Oktober dan kebanyakan negara di dunia sudah mula merancang membuat sambutan sempena kejayaan demografi itu.

Zambia mengadakan pertandingan nyanyian; Vietnam pula mengadakan konsert dan Kerajaan Rusia pula memberi hadiah kepada beberapa orang bayi yang dilahirkan, Ivory Coast pula mengadakan pertujukan komedi manakala Papua New Guinea memberi hadiah kepada ibu baru bersalin.

Tetapi di sebalik kegembiraan kelahiran bayi itu terselit juga kebimbangan dengan pertambahan penduduk yang mendadak yang akan memberi tekanan kepada planet yang rapuh ini.

“Dia kelihatan comel sekali, kata Camille Dalura sambil memeluk Danica May.

“Saya tak percaya dia adalah penduduk dunia ke tujuh bilion,” katanya.

Danica May adalah anak kedua pasangan Dalura dan Florante Camacho yang hanya berdiri di belakang membiarkan saja pihak media berlumba-lumba untuk mengambil gambar anak perempuannya. - AFP

Tiada ulasan: