21 Disember 2011

Kelantan tandatangan 6 MoU pembangunan

25 Muharram 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU, 21 Dis: Sebanyak enam perjanjian persefahaman antara kerajaan negeri dengan beberapa buah syarikat swasta untuk enam program pembangunan rakyat di negeri itu.

Perjanjian persefahaman itu meliputi program modal insan, industri multimedia, animasi, akademi filem Islam kreatif, penubuhan wings coffee, salon dan latihan pembangunan industry kreatif.

Majlis perjanjian persefahaman itu diwakili oleh wakil-wakil kerajaan negeri dan syarikat swasta terbabit, Universiti Kreatif Limkokwing, profima, Wings Coffee Sdn Bhd, Making Headlines Design Sdn Bhd dan Zentrum Future Studies.

Perjanjian berkenaan diadakan sempena majlis perasmian Karnival Kerjaya dan Keusahawanan Kreatif Kelantan 2011 yang diadakan selama dua hari bermula 20 Disember di KTC pagi semalam.

Sebanyak 30 gerai yang mewakili syarikat-syarikat kreatif Kelantan dan luar mempamerkan produk masing-masing pada program yang bertemakan ‘Kuasa Anak Muda Pemangkin Industri Kreatif’.

Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, berkata program ini berpeluang anak-anak muda Kelantan untuk mempamerkan bakat kreatif mereka kepada umum.

Katanya, pada masa yang sama ianya juga bertujuan untuk memberi peluang anak muda Kelantan mempelajari pelbagai ilmu kemahiran kreatif seperti batik, fotofrafi, seramik, ukiran kayu dan berbagai lagi.

“Ianya dapat menjana pendapatan keluarga melalui kemahiran yang ada,”ujarnya.

Teks ucapannya dibacakan oleh Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yaacob.

Harakah Daily

Tiada ulasan: