11 Januari 2012

1-800-88-2824 talian bebas tol masalah sampah Selangor

17 Safar 1433H. [MOD] -

SHAH ALAM, 11 Jan: Mesyuarat exco Kerajaan Negeri Selangor hari ini telah memutuskan penyediaan satu talian bebas tol bagi menguruskan setiap aduan berkaitan isu sampah di Selangor.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan, Ronnie Liu berkata talian ini bagi memudahkan orang ramai mengadu setiap apa kesulitan yang timbul terutamanya berkaitan dengan masalah sampah di kawasan mereka.

"Kita hari ini memutuskan satu talian bebas tol yang bernombor 1-800-88-2824 akan digunakan secara rasmi pada 17 Januari nanti bagi menerima aduan orang ramai berhubung maslah sampah ditempat mereka.

"Talian ini akan beroperasi 24 jam, yang mana pada jam 8 pagi hingga 6 petang akan diuruskan oleh pegawai manakala selepas jam 6 petang sebarang aduan akan di rekodlkan pada mesin aduan," jelasnya.

Beliau berkata demikian pada satu sidang media sejurus selesai mesyuarat exco hari ini.

Katanya, bagi mempermudahkan urusan pengangkutan sampai setiap pengadu perlu memberikan segala maklumat dengan lengkap mengenai lokasi masalah itu berlaku.

"Pengadu perlu tinggalkan maklumat lengkap setiap kali membuat aduan termasuk nombor telefon mereka dan ini adalah bagi memudahkan urusan kerajaan negeri untuk bertindak," sambungnya lagi.

Tambahnya lagi pihak berkuasa akan bertindak segera setiap kali aduan diterima jika ia dilaporkan pada waktu pejabat, manakala jika laporan itu dibuat pada sebelah malam maka tindakkan akan diambil pada keesokkannya.

Sebelum ini, beberapa laporan polis sudah dibuat ekoran dakwaan berlaku tindakan sabotaj pungutan sampah oleh pihak tertentu khususnya di kawasan Majlis Bandaray Shah Alam (MBSA).

Harakah Daily

Tiada ulasan: