19 Januari 2012

Hilangkan diri kerana merajuk

25 Safar 1433H. [MOD] -

MUAR – “Sejak mengetahui saya bukan bapa kandungnya, Mohd Azan merajuk dan menghilangkan diri daripada keluarga,” kata Adnan Jaafar, 60.

Menurutnya, sejak itu pelbagai usaha dilakukan untuk menjejaki anak angkatnya, Mohd Azan Mohd Sufian, 17, tetapi gagal.

“Terbaru, saya mengetahui Mohd Azan kini berada di Shah Alam dan bekerja menjual burger serta pakaian terpakai.

“Sudah dua tahun kami tidak berjumpa, malah saya ada cuba menghubungi telefon bimbitnya juga tidak berjaya,” katanya ketika ditemui Sinar Harian di Jalan Junid, dekat sini.

Adnan berkata, dia buntu memikirkan tindakan Mohd Azan yang menghilangkan diri dianggapnya terlalu drastik.

“Sebelum ini, hubungan kami sangat akrab dan langsung tidak menampakkan jurang sebagai anak angkat.

“Jadi apabila keadaan ini berlaku, saya sangat sedih dan berharap Mohd Azan sudah tidak merajuk lagi serta sudi bertemu semula dengan saya,” katanya.

Katanya, dia mengambil Mohd Azan sebagai anak angkatnya ketika usianya sehari selepas seorang kenalan memaklumkan ada seorang wanita mengandung mahu menyerahkan bayi yang dikandungnya kepada orang lain.

“Saya berasa simpati dan berminat mengambil bayi ini untuk dijadikan anak angkat dan tinggal bersama arwah ibu di Kampung Baru, Kuala Lumpur.

“Ketika itu saya hanya bekerja sebagai tukang masak di Kuala Lumpur,” katanya.

Katanya lagi, ketika berusia 16 tahun, Mohd Azan ada bertemu dengan ibu kandungnya di Perak, tetapi malangnya wanita tersebut tidak mengaku Mohd Azan sebagai anaknya.

“Sejak peristiwa itu, Mohd Azan kecewa dan dia sering bertanya serta mencari bapa kandungnya.

“Bagaimanapun, usaha Mohd Azan mencari bapa kandungnya hingga kini masih lagi gagal, menyebabkan dia terus menghilangkan diri,” katanya.

Adnan berkata, dalam tempoh tiga tahun di Kuala Lumpur, dia berkenalan dengan seorang lelaki, Sufian Yakob, 40-an, yang mendakwa bapa kandung kepada Mohd Azan.

Katanya, malangnya lelaki tersebut tidak memberikan maklumat lengkap berkaitan dirinya termasuk alamat rumah dan nombor telefon bimbit.

“Ketiadaan maklumat ini menyebabkan saya sukar menjejaki Sufian dan merayu agar Sufian dapat mencarinya di alamat 46-4 Jalan Junid, Muar,” katanya.

Sinar Harian

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sedih kisah ni.