02 Februari 2012

Guna taktik bawa bayi, kanak-kanak

9 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

SHAH ALAM – Peminta sedekah warga asing dikesan menggunakan taktik membawa bayi atau kanak-kanak ke lokasi tumpuan orang ramai bagi meraih simpati.

Presiden Kelab Harmoni Selangor (KHS), Dr V Sunder berkata, beliau percaya peminta sedekah berkenaan adalah ahli sindiket yang bergiat aktif sekitar Shah Alam, Klang dan Pelabuhan Klang.

Menurutnya, pihak berkuasa tempatan (PBT) perlu mengambil tindakan tegas bagi menangani masalah itu yang dilihat semakin berleluasa sejak kebelakangan ini.

"Saya menjumpai seorang gadis ketika menghadiri majlis yang dihadiri oleh pemimpin negara baru-baru ini dan agak mengejutkan, gadis itu baru berusia 19 tahun berasal dari Myanmar.

"Apabila didesak, dia mengakui dihantar oleh seseorang yang berpangkalan di Klang untuk menjadikan Shah Alam sebagai lubuk rezeki memandangkan hasil yang diterima lumayan terutama pada hari cuti umum," katanya.

Beliau berkata, gadis berkenaan turut mengakui, diberi jadual mengikut giliran untuk berubah lokasi dan menggunakan taktik berlainan termasuk membawa gambar orang kurang upaya (OKU) ke setiap kenderaan di kawasan lampu isyarat yang ditetapkan bagi meraih simpati.

Jelasnya, sindiket sama juga dipercayai aktif di persimpangan lampu isyarat Kampung Raja Uda menghala Pelabuhan Klang, Jalan Batu Tiga dan Jalan Meru.

"Imej setempat pasti terjejas jika ia tidak dibanteras, pada masa sama memberi gambaran tidak elok terutama kepada pelancong dari luar yang pertama kali datang ke sini," katanya.

Sunder menunjukkan gambar peminta sedekah membawa bayi untuk meraih simpati orang ramai yang sempat dirakamkan sekitar Shah Alam.

Agency

Tiada ulasan: