20 Februari 2012

Presiden Yaman terpaksa undur

27 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

PENYOKONG Hadi ketika berkempen untuk jawatan Presiden Yaman di Aden, kelmarin.
Pungutan suara pilih timbalan tamatkan pemerintahan 33 tahun Saleh

SANAA: Pemerintahan Presiden Ali Abdullah Saleh selama 33 tahun berakhir minggu ini apabila timbalannya mengambil alih jawatan itu menerusi pungutan suara seperti pilihan raya, menjadikan Yaman sebagai negara Arab pertama di mana yang menyelesaikan isu kebangkitan rakyat menerusi perundingan.

Pengaruh Saleh bagaimanapun masih jelas dalam pengundian presiden Selasa apabila mengekalkan penguasaan terhadap pasukan keselamatan paling berkuasa di negara itu dan berkata beliau akan kembali ke tanah air dari Amerika Syarikat bagi rawatan perubatan menjelang pengundian.

Naib Presiden Abdrabuh Mansur Hadi, hanyalah satu-satunya nama dalam kertas undi, menjadikan pilihan raya itu semata-mata pengundian satu calon. Tentera berusia 66 tahun dari selatan itu dianggap kebanyakan pihak calon yang mendapat persetujuan semua.

Dua kumpulan pembangkang, pemisah Pergerakan Selatan dan di utara Zaidi, memulaukan pilihan raya itu. Pilihan raya satu calon itu adalah syarat peralihan kuasa yang ditaja negara Teluk dan ditandatangani Saleh pada November selepas 10 bulan protes besar-besaran dan menyebabkan tekanan antarabangsa mendesak beliau berundur.

Penyokong kebangkitan meminta rakyat Yaman untuk menyokong Hadi dan poster naib presiden ditampal di seluruh bangunan dan jalan di ibu negara, Sanaa.

“Hadi mempunyai sokongan tempatan, serantau dan antarabangsa serta pemimpin yang ada wawasan masa depan. Kami minta rakyat Yaman menyertai pilihan raya ini,” kata Jeneral Ali Mohsen al-Ahmar, yang belot pada Mac lalu kerana menyebelahi penunjuk perasaan.

Pemenang Anugerah Nobel Keamanan yang berpengaruh, Tawakkul Karman turut menggesa rakyat mengundi untuk naib presiden dan berkata pilihan raya ini adalah tanda kemenangan bagi kebangkitan popular golongan muda.

Sebaik Hadi mengambil alih jawatan itu, beliau dijangka melancarkan dialog nasional, langkah pertama dalam tempoh peralihan yang akan berakhir pada pilihan raya presiden dan perundangan dalam tempoh dua tahun.

Namun, ramai rakyat Yaman bimbang peranan pasukan keselamatan negara yang masih di bawah kawalan anak lelaki Saleh dan anak saudaranya yang bertanggungjawab terhadap pertumpahan darah sepanjang tindakan keras terhadap penunjuk perasaan. – AFP

Tiada ulasan: