30 April 2012

EPL: MU julang gelaran ke-20 esok?

8 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KEHANGATAN bola sepak Liga Perdana Inggeris (EPL) bakal kembali apabila dua kelab gergasi terbesar akan berentap awal pagi esok (waktu Malaysia) dalam persaingan menentukan pemilik gelaran musim kali ini.

Di Stadium Etihad, Manchester City akan menerima kunjungan juara bertahan, Manchester United (MU) di mana pertemuan itu akan menyaksikan sejarah mungkin berulang apabila rekod pertemuan terakhir mereka pada 23 Oktober, City berjaya menumpaskan MU dengan jaringan besar 6- 1 di Stadium Old Traffford.

Namun, kali ini rekod lampau bukan ukuran kerana MU bakal tampil dengan aksi yang amat memberangsangkan dan City perlu meneliti percaturan sebaiknya sebelum pertemuan ini.

MU dilihat sebagai sebuah pasukan yang sempurna di semua posisi. Di pertahanan mereka memiliki Chriss Smalling yang mengemudi benteng pertahanan sambil dibantu Patrice Evra yang dilihat cukup ampuh pertahanan mereka.

Di bahagian tengah, diketuai oleh Anderson sambil dibantu Ryan Giggs dan Ji Sung Park untuk mengemudi jentera tengah mereka serta mencipta peluang untuk barisan serangan menjaringkan gol. Setelah 35 perlawanan Liga EPL, Alex Ferguson dilihat gemar menggunakan tiga penyerang serangkai iaitu di sayap kiri/kanan dan tengah.

Barisan serangan dijangka bakal diisi oleh Wayney Rooney, Danny Welbeck, Dimitar Berbatar dan Nani.

Nanum, perkara yang sering diperbincangkan tentang pasukan MU adalah ketajaman barisan serangannya, Wayney Ronney, yang setakat ini telah meledakkan 26 gol dalam 35 perlawanan manakala Welbeck dan Nani pula akan menjaringkan gol setiap kali mereka diturunkan.

Ini sekali gus memberi bayangan bahawa MU memiliki kekuatan yang seimbang di bahagian tengah dan barisan serangan. Bahagian tengah mereka dilihat berfungsi agak baik yang di ketuai oleh Anderson di mana sering mencipta hantaran-hantaran yang sukar diramal lawan kebarisan serangan.

Seperti dijangkakan, perlawanan ini akan menjadi sengit berdasarkan kekuatan kedua-dua pasukan yang mempunyai peluang seimbang.

Berdasarkan pertemuan dalam saingan EPL, MU memegang rekod tiga kemenangan, dua seri dan satu kalah manakala City dua menang, satu seri dan empat kalah.

Bagi MU, kemenangan di tempat lawan adalah sasaran mereka untuk terus kekal selaku pendahulu Liga, sekali gus mengekalkan status penyandang juara bertahan EPL untuk kali ke-20.

Berdasarkan momentum kemenangan yang ada pada anak buah Ferguson menjadi sasaran untuk mereka melakar keputusan positif ke atas City sekali gus membawa kemenangan selesa untuk tiga baki perlawanan lagi.

City pula pastinya ingin mengalahkan MU bagi merampas tahta liga EPL serta membalas dendam kekalahan mereka pada awal musim lalu ketika perebutan Piala FA di mana City kalah 2-3 kepada The Red Devils.

Atas kertas, MU yang kini mengumpul 83 mata dilihat boleh mengesahkan kejuaraan lebih awal jika menang ke atas City nanti.

Bagaimanapun City tidak akan mudah mengaku kalah terutamanya bakal bermain di hadapan beribu penonton yang ingin melihat pasukan kegemarannya melakar kejayaan sekali gus mengukukkan kedudukan selesa sebelum menjelang pertemuan dengan Newcastle United dan Queen Park Rangger hujung bulan depan.

The Red Devils yakin menang selesa ke atas City Turun selaku juara bertahan Liga EPL, Alex Ferguson yakin anak didiknya mampu membenam City dengan kemenangan selesa walaupun mencatat keputusan seri dengan Everton 4-4 Ahad lalu.

"Kami telah membuka ruang kepada City untuk memintas kedudukan kami dan sebab itu, perlawanan minggu depan akan menjadi penentu, sama ada kami bergelar juara liga atau tidak.

"Kami juga membuatkan ia menjadi sukar. Namun, saya yakin kami mampu untuk menghasilkan keputusan yang baik (menang) apabila berkunjung ke Stadium Etihad.

"Tidak ada alasan untuk kami gagal memperoleh kemenangan pada pertemuan dengan City nanti. Seperti kami, City juga pasti menganggap perlawanan itu sebagai penentu nasib mereka.

"Apa yang saya boleh katakan, perlawanan minggu depan (esok) adalah perlawanan besar dalam saingan musim ini," kata Ferguson.

MU tidak mempunyai pilihan selain meraih kemenangan ke atas City pada aksi itu nanti bagi memastikan trofi Liga Perdana musim ini kekal milik mereka.

Sinar Harian

Tiada ulasan: