30 April 2012

Negeri utara terdedah tsunami

8 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

GEORGETOWN - Negeri di kawasan utara Semenanjung Malaysia terdedah kepada ancaman tsunami sekiranya berlaku gegaran dan gempa bumi kuat di dasar laut Kepulauan Nicobar serta Perairan Sumatera.

Ketua Pengarah Jabatan Meteorologi Malaysia (JMM), Datuk Yap Kok Seng berkata, ini adalah berikutan gempa bumi yang kuat berpotensi berlaku di kawasan berkenaan sehingga mampu mengancam perairan pantai terutamanya Pulau Pinang, Perak, Perlis, Kedah dan Langkawi.

Menurutnya, walaupun pihak JMM telah membangunkan satu Sistem Amaran Awal Tsunami Nasional Malaysia (SAATNM) bagi membolehkan amaran awal tsunami dapat dikeluarkan kepada penduduk di kawasan pantai negara dengan segera, rakyat seharusnya mengambil langkah berjaga-jaga.

“Rangkaian SAATNM dan rangkaian pelampung tsunami antarabangsa mampu mengesan ketibaan ombak tsunami lebih awal sebelum sampai ke perairan negara.

“Jika berlaku gempa bumi di sana (dasar laut Kepulauan Nicobar serta Perairan Sumatera) anggaran masa ketibaan ombak tsunami dijangka kira-kira tiga jam ke negara kita,” katanya, selepas merasmikan upacara penutup latih amal ex-tsunami di Batu Feringghi, di sini, semalam.

Seramai 300 peserta melibatkan komuniti setempat termasuk pelancong menyertai latihan ini.

Latihan itu membuka ruang kepada agensi pengurusan bencana yang terlibat untuk menguji kelancaran sistem komunikasi dan koordinasi antara agensi berkenaan.

Ketika ditanya kecekapan pengurusan agensi mengurus bencana, beliau mengulas satu penilaian akan diadakan esok (hari ini) oleh agensi yang terlibat bagi mengkaji kelemahan ketika latihan amal ini dijalankan supaya kelemahan itu dapat diperbaiki.

Sinar Harian

Tiada ulasan: