29 Jun 2012

Guan Eng saman Utusan lagi, kali ini RM50 juta

9 Syaaban 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Selepas menang dua saman terhadap Utusan sebelum ini, Lim Guan Eng memfailkan lagi saman terhadap akhbar Utusan Malaysia, Berita Harian, News Straits Times dan Pertubuhan Pribumi Melayu Perkasa (PERKASA) berhubung laporan fitnah yang disiarkan.

(Lim Guan Eng bersama pemimpin DAP dalam sidang media mereka semalam)

Kali ini beliau menuntut RM50 juta dari media Umno berkenaan.

Dalam sidang media di Parlimen semalam, beliau menegaskan, laporan yang disiarkan itu menuduh seolah-olah beliau adalah pengkhianat negara dengan menjual maklumat kepada negara asing.

“Kedua-dua surat khabar dan Utusan memohon maaf kepada Datuk Kalimullah Hassan berhubung perkara ini tetapi saya tidak faham kenapa kedua-dua akhbar ini tidak memohon maaf kepada saya,” kata Guan Eng.

Tuduhan itu adalah berkenaan dakwaan wujudnya pertemuan di antara Guan Eng dengan pemimpin tertinggi di Singapura khususnya daripada PAP dalam satu majlis makan malam yang diadakan di negara itu.

Kata Guan Eng, saman malu itu dibuat kerana dakwaan yang dilemparkan amat serius.

“Menuduh saya menjual maklumat rahsia negara adalah dakwaan serius kerana kalau benar dituduh menjual rahsia negara itu adalah perbuatan khianat yang akan dihukum dengan hukuman yang berat (hukuman gantung).

“Saya terpaksa mengambil tindakan, ini bukan kali pertama Utusan Malaysia membuat tuduhan seperti ini, ia adalah usaha untuk mempertahankan nama baik saya,” katanya.

Mahkamah Tinggi Pulau Pinang pada 14 Disember tahun lalu mendapati Utusan memfitnah Lim Guan Eng dan diarahkan membayar RM200,000 kepada Ketua Menteri Pulau Pinang itu ekoran laporan fitnahnya.

Mahkamah itu juga mendapati Ketua Menteri Pulau Pinang itu tidak anti Melayu atau anti Islam tetapi itu adalah niat buruk Utusan.

Sebelum itu, pada 22 Jun, kerana laporan kononnya Lim Guan Eng mahu menghapuskan Dasar Ekonomi Baru (DEB), Mahkamah Tinggi Pulau Pinang juga mendapati lidah rasmi Umno, Utusan Malaysia, telah melakukan fitnah.

Justeru, mahkamah mengarahkan Utusan membayar pampasan RM200,000 kepada Ketua Menteri Pulau Pinang itu serta RM20,000 kos mahkamah.

Guan Eng menyaman Utusan terhadap satu tulisan bertajuk “DEB: Guan Eng Tetap Berdegil” bertarikh 15 Mac 2008 yang mendakwa kononnya Setiausaha Agung DAP tersebut mahu menghapuskan DEB.

Harakah Daily

Tiada ulasan: