29 Jun 2012

Mohon maaf kepada Ambiga, bukan BN

9 Syaaban 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Kuala Selangor Dr Dzulkefly Ahmad menyifatkan penarikan balik kenyataan ‘gantung Ambiga’ oleh Datuk Mohamad Aziz semalam sebagai 'tidak cukup'.

Katanya, alasan ahli parlimen Sri Gading itu yang menarik balik kenyataannya itu 'jika menyinggung perasaan pemimpin rakan-rakannya dari MIC atau PPP', dilihat tidak tepat kerana yang menjadi mangsa ancaman adalah Pngerusi Bersih, Datuk S. Ambiga sendiri.

“Ringkasnya, saya tidak boleh terima sama sekali penarikan balik kenyataannya begitu sahaja.

“Saya kira sebutan atau kritikannya itu tidak boleh diambil ringan sehinggalah beliau sendiri membuat permohonan maaf secara terbuka dan menerangkan hal sebenar kepada Ambiga,” katanya.

Dzulkefly yang juga AJK PAS Pusat berkata, Mohamad sepatutnya membuat permohonan maaf secara terbuka dan menjelaskan hal sebenar kepada Ambiga mengenai ancaman yang didakwa beliau.

Ini kerana mengancam 'digantung seperti Ma'unah' kata Dzulkefly, satu kenyataan yang sangat serius dan menyinggung keharmonian kaum.

Katanya Dato Ambiga juga dilihat sebagai ikon bukan sahaja bagi kaum India tetapi masyarakat sivil dan rakyat yang pro-perubahan.

"Menyamakan tindakan Bersih 3.0sama dengan Ma’unah yang setaraf dengan pendurhakaan kepada Agung dan wajar dihukum gantung adalah sesuatu yang memburukkan lagi imej Umno-BN yang tersedia tercalar di kacamata kaum India.

"Nyata MP Umno ini, tidak memahami ruang-lingkup tindakan demokrasi (hak bersuara, berpersatuan dan berhimpun) adalah hak yang bukan sahaja dizinkan bahkan dilindungi oleh Perlembagaan Persekutuan," katanya.

Harakah Daily

Tiada ulasan: