Kehadiran
PAS sebagai sebuah jamaah di negara ini secara rasmi 1951 untuk
menerangkan Islam kepada masyarakat, bahawa Islam ialah ajaran yang
membawa rahmat kepada seluruh alam. Kelahiran PAS,
apabila ada di
kalangan orang agama di dalam Umno yang memberi teguran kepada pemimpin
Umno mengenai masalah Islam tidak dipedulikan. Semua cadangan hanya
dibakulsampahkan sahaja. Isu loteri dibantah oleh ulamak di dalam Umno,
tetapi tidak dipeduli, kerana yang penting ialah duit.
Begitu juga
dengan isu Natrah yang telah dikembalikan kepada agamanya oleh
mahakamah Singapura pada tahun 1950, Umno membisu. Akhirnya ulamak
mengambil pendirian bahawa mereka perlu kepada satu badan yang bebas
untuk menyatakan Islam dan mempertahankan Islam.
PAS sebagai sebuah parti yang dasarnya Islam seperti yang termaktub
di dalam Perlembagaan PAS Fasa 3, tidak pernah berganjak daripada
menyatakan tentang Islam. Seruan ini disampaikan kepada masyarakat
tidak kira musim. Sama ada sewaktu pilihanraya atau selepas pilihanraya.
Tugas PAS ialah untuk mengajak masyarakat kembali kepada ajaran Islam
yang sebenar sebagaimana yang diajar oleh Nabi Muhammad SAW.
PAS bukan semata-mata parti politik yang bergerak di musim pilihan
raya, tetapi PAS juga sebagai sebuah jamah Islam yang menyampaikan
seruan Islam kepada semua manusia tanpa ada had musim.
Pimpinan PAS terutamanya yang bergelar ulamak atau ustaz bekerja
menyampaikan seruan Islam tanpa jemu-jemu. Mereka menerangkan Islam
daripada perkara masuk tandas sampai kepada soal pemerintahan (politik).
PAS dibantu oleh Tuan Guru pondok, walaupun mereka ini bukan memegang
apa-apa jawatan di dalam PAS, namun pendirian mereka selari dengan apa
yang dipegang oleh PAS. Maka mereka banyak membantu PAS melalui
kelas-kelas pengajian mereka. Hasil daripada tarbiah mereka juga
melahirkan kader-kader PAS.
Bukan satu kerja yang mudah untuk memecah kefahaman tradisi yang
sudah berkarat lama di dalam pemikiran masyarakat. Ajaran Islam hasil
peninggalan penjajah yang mengajar Islam hanya di dalam bentuk ritual,
yakni hubungan dengan Allah semata-mata. Islam tidak diajar sebagai
tatacara hidup yang lengkap. Akhirnya inilah yang menjadi anutan dan
kepercaayaan sebahagian besar masyarakat di negara ini. Mereka
didedahkan Islam yang sempit, sama ada melalui kelas pengajian formal
(sekolah) atau tidak formal (surau dan masjid).
Walau pun penjajah sudah lama pergi meninggalkan negara ini, namun
kepercayaan mereka terhadap Islam yang sempit sukar untuk diubah. Ketika
inilah ulamak-ulamak PAS yang bekerja siang malam menyampaikan seruan
ini kepada masyarakat.
PAS hanya berdakwah bukan menghukum. Kerja menyelamatkan akidah umat
adalah satu tanggungjawab semua pihak. PAS mengambil tanggungjawab ini
setelah Umno kurang mengambil perhatian perkara ini. Walau pun penjajah
telah mengangkat kaki daripada bumi bertuah ini, namun mereka masih
meninggalkan karat-karat sekular. Ajaran yang diajar, Islam hanya soal
peribadi,
tidak ada kaitan dengan dunia dan akhirat. Rakyat hanya faham
bahawa Islam yang ada pada batang tubuh mereka tidak akan terbatal.
Mereka hanya diajar batal sembahyang, batal wuduk, batal haji, batal
puasa, tetapi tidak diajar batal Islam.
Kesannya ada manusia yang berbicara sehingga menjejaskan akidah.
Mereka ini bukan orang jahil dalam agama, malahan terdiri daripada
orang yang faham agama bergelar ustaz, tuan Imam dan sebagainya. Mereka
ini berbicara di dalam dua keadaan, satu kerana memang tidak faham
tentang konsep Islam yang sebenar. Mungkin kerana mereka tidak
mempelajari secara mendalam. Kedua, mereka faham tetapi buat-buat tidak
faham, kerana kepentingan duniawi.
Sedangkan ulamak PAS hanya menerangkan perkara yang membatalkan
Islam. Seperti mana yang telah diajar mengikut disiplin keilmuan Islam.
Atas kaedah yang disimpulkan oleh ulamak.
“Siapa yang mengakfirkan orang Islam maka ia kafir. Siapa yang tidak
mengkafirkan orang kafir maka ia kafir. Siapa yang ragu terhadap
kekafiran seseorang maka ia kafir”
Malangnya orang yang selalu mengkafirkan Umno, sekarang sudah masuk
Umno. Mungkin kerana tidak ada lagi orang Umno yang hendak dikafirkan.
Mereka ini ialah golongan pelampau yang tidak mengikut uslub yang
diputuskan oleh jamaah. Benarlah apa cara sekalipun kita mesti
sederhana. Bertepatan dengan peringatan nabi SAW: “Sebaik-baik perkara
ialah pertengahan”.
Hasil daripada penerangan yang dilakukan oleh ulamak PAS terutamanya,
masyarakat sudah mendapat pencerahan. Mereka tidak lagi berani
mengeluarkan kenyataan yang menghina Islam dan memperolok-olok hukum
Islam. Satu ketika dahulu sering kita dengar pimpinan Umno dan
orang-orang agama di dalam Umno yang mengatakan jika laksanakan Islam
akan mendatangkan huru hara. Jika hukum Islam dilaksanakan,
ekonomi akan
dibolot oleh orang bukan Islam kerana orang Islam dipotong tangan. Jika
laksanakan Islam, tidak ada lagi batu untuk membuat jalan kerana diguna
untuk melontar orang berzina. Ini ucapan yang tidak mempunyai kaitan
dengan politik Pas, sebaliknya ia bersangkutan dengan akidah. Pas
sebagai parti Islam wajib menyelamatkan akidah umat daripada sesat yang
akan membawa kepada kekal di dalam neraka.
Atas kesedaran bahayanya gejala yang boleh merosakkan akidah maka
Kerajaan Saudi telah mengedarkan risalah kecil kepada jamaah haji dan
umrah. Buku yang memberi amaran kepada semua jamaah agar menjaga akidah
dan memelihara perkara yang boleh membatalkan Islam dan haji. Begitu
juga di dalam Kitab Mastika Hadis jilid pertama halaman 225-229 telah
membicara dengan panjang lebar mengenai gejala membatalkan akidah.
Diterangkan dengan ulasan yang menarik, akidah boleh terbatal melalui
perkataan, perbuatan dan iktikad.
harakah/-
Tiada ulasan:
Catat Ulasan