04 April 2013

Bersih lancar kod etika p'raya, kerajaan sementara

23 Jamadil Awal 1434 H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) melancarkan kod etika pilihan raya umum ke-13 (PRU13) bagi panduan parti-parti politik dan garis panduan kerajaan sementara.

Kod etika PRU13 itu menggariskan 13 perkara sebagai piawaian minimum bagi semua parti politik, calon serta petugas kempen, sukarelawan dan penyokong.

Antara yang ditekankan termasuklah larangan ucapan menghasut, memburuk-burukkan pribadi, kebebasan wartawan dan pemerhati serta larangan ugutan dan keganasan.

Majlis pelancaran ini disempurnakan oleh Pengerusi Bersama Bersih 2.0, yang juga Sasterawan Negara, Datuk A Samad Said di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur Selangor hari ini.

“Deklarasi IPU 1994 berkaitan Kriteria bagi Pilihan Raya Bebas dan Adil menetapkan piawaian yang diterima secara universal bagaimana mengadakan pilihan raya yang bebas dan adil.

“Resolusi IPU yang diterima pakai pada 20 April 2011 di Panama menekankan keperluan untuk mewujudkan rangka kerja pilihan raya yang berkesan.

"Adalah menjadi tanggungjawab parti-parti politik dan calon-calon untuk memastikan pematuhan kod ini oleh petugas kempen, sukarelawan dan penyokong masing-masing," katanya.

Ujar Ambiga, sebagai panduan, kempen yang mempunyai bahan kandungan yang tidak sesuai untuk tontonan kanak-kanak, mengandungi bahasa atau kelakuan kesat, penghinaan yang mencemar serta mengandungi tuduhan terhadap mana-mana individu disebabkan oleh etnik, jantina, agama dan kedudukan sosial adalah dilarang sama sekali.

Sementara itu, mereka hari ini turut melancarkan garis panduan kerajaan sementara bagi memastikan Kerajaan Pesekutuan dan Kerajaan Negeri bertindak sewajarnya supaya sebarang keputusan yang dibuat dalam tempoh ini tidak mengikat kerajaan yang dipilih kelak.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: