18 April 2013

GM13 tarik diri, sokong calon Pakatan di Pekan

7 Jamadil Akhir 1434 H. [MOD] -

PUTRAJAYA: Gerakan Mahasiswa PRU-13 (GM13) malam tadi mengumumkan menarik balik hasrat mereka untuk meletakkan calon bertanding melawan Datuk Seri Najib Razak di parlimen Pekan.

Sebaliknya mereka akan memberi sokongan kepada calon Pakatan Rakyat yang akn bertanding di situ.

Pengumuman itu dibuat Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Muhammad Safwan Anang, pada ceramah 'Tawan Putrajaya 2013' di Desa Pinggiran Putra di sini malam tadi.

Safwan berkata, keputusan itu dibuat bagi memberi laluan pertandingan satu lawan satu antara calon Pakatan Rakyat dengan Najib.

"Pada malam ini kami mengisytiharkan tarik diri dari meletakkan calon di Pekan tetapi masih mengisytihar 'perang' kepada Umno BN," katanya dalam satu ucapan ringkas.

Hadir sama, Pengerusi Majlis Perwakilan Pelajar Nasional (MPN), Mohd Bukhairy Mohd Suffian yang sebelum ini diisytihar calon mahasiswa di Pekan.

Sebagai tanda penarikan diri dan menyokong Pakatan Rakyat, mereka menyerahkan dokumen Manifesto Mahasiswa kepada Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang. (Gambar)

"Kami berjanji akan menjadi jentera barisan hadapan untuk Pakatan Rakyat, " kata Safwan lagi.
Pada 5 April lalu, GM13 mengumumkan Mohd Bukhairy sebagai calon tajaan mereka bertanding di Pekan pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) akan datang.

Bagaimanapun, dengan pengumuman penarikan diri malam tadi itu, calon PKR Fariz Musa dijangka akan berdepan satu lawan satu dengan Najib.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: