10 Mei 2013

Nik Nazmi dipanggil polis berkait himpunan 8 Mei

29 Jamadil Akhir 1434 H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Pengarah komunikasi PKR Nik Nazmi Nik Ahmad dipanggil hadir memberi keterangan berhubung himpunan membantah keputusan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) di Stadium Kelana Jaya kelmarin.

Beliau diminta hadir ke Ibu Pejabat Polis Daerah Petaling Jaya jam 3 petang ini.

Perkara itu dimaklumkan Biro Komunikasi PKR dalam satu kenyataan ringkas hari ini.

"Beliau akan hadir bersama peguamnya Eric Paulsen," kenyataan itu dipetik.

Semalam, Ketua Polis Selangor Datuk Tun Hisan Tun Hamzah berkata penganjur himpunan Suara Rakyat Suara Keramat itu akan dipanggil membantu siasatan.

Selain itu polis juga katanya akan mendapatkan keterangan daripada para pemimpin Pakatan Rakyat yang berucap pada perhimpunan itu.

Menurutnya 28 daripada 33 pemimpin pakatan yang berucap pada perhimpunan itu didapati memberi ucapan berbau hasutan, yang menyalahi Seksyen 4(1) Akta Hasutan 1948.

Pada himpunan itu kelmarin, lebih 120,000 rakyat Malaysia berbilang kaum hadir bagi menyatakan bantahan terhadap keputusan PRU13 lalu.

Rata-rata mereka berpakaian hitam sebagai lambang berkuburnya demokrasi Malaysia ekoran berlakunya penipuan dalam pilihan raya.

Pimpinan utama Pakatan Rakyat turut hadir pada himpunan itu termasuk Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim, Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu serta Penasihat DAP Lim Kit Siang.

Harakahdaily/-

Tiada ulasan: