30 Julai 2009

Mudahnya H1N1 menular di Malaysia !

Cina Islam menulis :

Wabak selsema babi seperti nama yang sangat digemari oleh Rais Yatim dan H1N1 yang diguna pakai sehingga sekarang nampaknya semakin menular di negara kita.Semalam seorang lelaki rakyat Malaysia berumur 42 tahun mati akibat Influenza A (H1N1) menjadikannya mangsa ketiga yang meninggal dunia akibat pandemik itu di Malaysia setakat ini

Jangkitan influenza A (H1N1) di Malaysia kini mencecah 1,000 kes apabila 54 lagi kes baru dilaporkan di seluruh negara Ahad lepas seperti kata Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan Tan Sri Dr Ismail Merican. Menurutnya 574 kes atau 53 peratus adalah kes import manakala 501 kes atau 47 peratus kes jangkitan tempatan.

Suasana membimbangkan ini dilihat apabila semakin banyak Pusat Pengajian Tinggi dan sekolah telah ditutup bagi mengelakkan penularan wabak ini dari lebih serius.

Malah mengikut maklumat yang saya perolihi antara yang mungkin ditutup ialah USM Cawangan Kejuruteraan yang terletak di Nibong Tebal yang bersempadan dengan Parit Buntar Perak.

Apa pun senario yang berlaku di atas sedikit sebanyak telah berjaya dikawal oleh pihak berwajib sehingga saya dimaklumkan pihak Hospital dan Pejabat kesihatan seluruh negara diletakkan dalam keadaan berjaga-jaga bagi menangani krisis ini.

Cuma yang saya nampak sangat dikesali adalah langkah pencegahan kepada penyakit ini dibawa masuk dari negara luar. Seperti yang saya lihat pada beberapa minggu lepas apabila pergi ke negara China. kawalan kepada kemasukan orang asing amat ketat dan menampakkan bahawa seriusnya pihak berkuasa China mengawal penyakit itu sewenangnya masuk kenegaranya.

Bayangkan kami semua penumpang Air Asia yang mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Baoan Shenzhen ditahan sekitar satu jam lebih dalam pesawat dan satu persatu diperiksa tahap kepanasan badan dengan menggunakan lampu suluh khas. Setiap yang suhu badannya melebihi suhu panas badan yang sepatutnya akan ditahan dan lagi melambatkan kami dapat turun dari kapal terbang.

Selain itu setiap penumpang yang diperiksa diambil gambar satu persatu melalui rakam video oleh seorang petugas. Bayang kan begitu sekali ketatnya kawalan yang dibuat oleh pihak berkuasa China, yang saya dimaklumkan disemua pintu masuknya.

Sampai saja di tanah air, kami semacam tidak diperiksa langsung dan tidak diperiksa pun sebagaimana yang dibuat oleh penguasa China. Kami melalui suatu tempat mengimbas suhu badan yang letaknya sangat jauh dari lintasan penunpang dan tidak diselia dengan baik oleh petugas yang bertugas.

Itulah gambaran betapa mudahnya H1N1 menular dari luar masuk ke Malaysia. Adakah kerana kononnya terlalu untuk mengambil hati pelancong agar tidak masuk ke negara kita, kita sanggup pemudahkan orang asing masuk walaupun bersama adalah selsema babi ?

Selain itu kalau sudah menular di sekolah dan pusat pengajian tinggi. Saya mendapati kawalan untuk memastikan kesan jangkitan dari beberapa pelajar yang didapati disitu sangatlah longgar. Paling malang penutupan pusat pengajian tinggi semacam untuk mengelakkan wabak itu belaku dikampus. Sedangkan saki baki yang mungkin dijagkiti dibenarkan pulang tanpa ada pengesahan yang pasti mereka sudah benar-benar bebas dari jangkitan.

Artinya yang nampak sekarang selsema babi bukan saja akan menular di kampus dan sekolah malah kalaulah benar jangkaan saya ada pelajar yang balik bercuti bersamanya selsema babi dia akan merebak dirumahnya dan seterus di kampung dan daerahnya dan semakin serius di seluruh negara.

Gambaran diatas mungkin terlalu spesifik dan terkadang dianggap mungkin mustahil tetapi senarionya kita terdedah kepada perkara tersebut.

Semuga Allah melindungi rakyat malaysia dari wabak ini dari terus merebak.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum...yup..begitulah malaysia. begitu mudah membenarkan warga asing masuk ke nagara ini atas tiket pelancungan...walaupun akan memberi impak yang besar pada keselamatan negara, akidah dan keseimbangan keharmonian negara.