06 Ogos 2009

Himpunan Aman 2: Himpunan UMNO isu sekolah cina 1987.

Oleh : hamdy

Pada 1987, telah berlaku satu isu yang menyebabkan ketegangan bangsa apabila kementerian pendidikan telah melantik non-mandarin educated Chinese kepada sekolah sekolah cina. Isu itu berlanjutan sehingga kepada berlakunya operasi lalang 1987.

Dalam suasana tegang itu, antara tindakan Najib pada masa itu ialah mengatakan bahawa keris akan membasahi dgn darah cina.

Apa yg ingin saya ketengahkan ialah satu dari tindakan UMNO pada masa itu ialah mengadakan satu perhimpunan aman di padang TPCA dimana lebih 10ribu org telah berkumpul.

Saya percaya jika polis pada hari itu menutup padang itu, maka sudah tentu aktvis umno akan berada ditengah jalan. Tetapi oleh kerana polis pada masa itu bekerjasama maka keadaan terkawal dan tidak ada kekecohan berlaku. Pada hari itu polis tidak menyerang rakyat malah menjadi pengawal kepada rakyat. Ini bermakna jika polis bekerjasama apabila rakyat mahu mengeluarkan rasa hati, ianya boleh dilakukan.

Pada perhimpuan 1 ogos 2009, perhimpunan aman gerakan mansuhkan ISA, telah cuba untuk berkumpul di Dataran Merdeka. Mereka dihalang polis maka mereka terpaksa bergerak kearah Jalan raja chulan. Ini juga kerana jalan keistana telah ditutup. Sekiranya mereka dibenarkan berkumpul di dataran merdeka, tidak akan ada kekecohan malah polis tidak perlu menembak gas dan air asid.

Tetapi apabila polis menjadi penyerang kepada rakyat dengan air dan gas yg menyiksakan, maka keadaan menjadi kecoh.

Yup mudah mudahan, Mahathir, Paklah, Najib Hishamudin dan ketua ketua polis yg menyerang rakyat akan tercungap cungap disaat saat kematian mereka. Apa lagi kami rakyat yg lemah boleh buat, selain berdoa. Kami juga tidak turun untuk bertempur dengan polis, maka doa lah menjadi senjata kami.

Tetapi apabila polis menjadi penyerang kepada rakyat dengan air dan gas yg menyiksakan, maka keadaan menjadi kecoh. tidak turun untuk bertempur dengan polis, maka doa lah menjadi senjata kami.



2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ya.. semoga mereka diberi petunjuk dengan segera.. dan menginsafi perbuatan mereka semasa di dunia.. kerana di sana kelak tidak dapat berbuat apa2 lagi

ZAMRI kecik's berkata...

Aman Malaysia lagi la ramai...