06 Ogos 2009

Himpunan Aman 4: Himpunan 100ribu Rakyat Jln Kebun Shah Alam.

Oleh : hamdy

Pada satu tahun yg saya lupa, telah dirancang satu perhimpunan besar 100ribu rakyat di Shah Alam.

Ianya dirancang disebuah kebun tepi jalan, kira kira 400 meter dari lebuhraya kesas. Jalan ini dinamakan Jalan Kebun. Sekiranya pihak polis berhasrat mengawal keadaan, perhimpunan yang dirancang pada petang itu akan berjalan dengan baik.

Pertamanya, ia telah dirancang diluar Kuala Lumpur dan Luar bandaraya shah alam. KEduanya ia dibuat berhampiran dengan lebuhraya maka tidak ada isu kesesekan lalulintas. Lebuh raya kesas pada masa itu terutama section kota kemuning menghala ke kelang tidaklah satu lebuhraya yang sibuk pada zaman itu.

Tetapi apa yang berlaku, polis tidak berhajat untuk mengawal keadaan. Polis lebih berhajat untuk menyerang rakyat. Maka segala strategi dan taktikal polis pada masa itu adalah focus kepada menyerang rakyat.

Tindakan polis yang amat memalukan ialah polis telah mentutup tol selepas Kota Kemuning. Maka pada petang itu berlakulah traffic jam yang teruk di lebuh kesas.

Sekiranya polis berhajat untuk mengawal keadaan, perhimpuan aman tersebut akan dapat dilakukan. Tetapi kerana polis berhajat untuk menyerang rakyat maka, berlaku juraian airmata kerana gas puaka polis. Keadaan lalulintas juga menjadi begitu teruk.

Saya mendoakan agar Mahathir dan ketua ketua polis pada masa itu akan merasa tercekik sungguh disaat saat kematian mereka supaya menjadi iktibar kepada generasi dan bakal bakal ketua polis pada masa akan datang.



Salam Perjuangan
hamdy 013 3696712 www. rancanghidup.blogspot. com

Tiada ulasan: