06 Ogos 2009

Himpunan Aman 3: Permulaan Reformasi 1998.

Oleh : hamdy

Pada suku terakhir 1998, Timbalan Perdana Menteri pada masa itu Anwar Ibrahim telah dipecat dengan pelbagai alas an, antaranya tuduhan liwat.

Salah satu tindakan rakyat yg menyokong beliau pada masa itu ialah berkumpul beramai ramai. Pada hari itu mereka telah bersembahyang zohor di masjid Negara dan kemudiannya telah berarak ke Dataran Merdeka. Perarakan itu adalah panjang tetapi jarak perjalanan nya pendek.

Hasil dari perarakan pendek itu, rakyat yg menyokong anwar Ibrahim telah berkumpul hampir memenuhi dataran merdeka. Acara itu berlaku dari jam 2 petang hingga 5 petang.

Tidak ada kekecohan berlaku pada hari itu. Semuanya dan tidak ada gas dan air puaka FRU. Ucapan ucapan berjalan dengan lancer.

Ini menunjukkan jika rakyat dibenarkan berkumpul dan polis menjadi penjaga kepada rakyat, kekecohan tidak akan berlaku. Tetapi apabila polis yang makan dari hasil titik peluh rakyat, menjadi penyerang kepada rakyat maka berlakulah kekecohan. Kekecohan itu berlaku kerana rakyat melarikan diri dan dari gas dan air puaka FRU. Gas dan air itu amat memedihkan dan mencekik kerongkong. Jika tidak lari kemungkinan kepala dan anggota akan dibelasah enak oleh FRU. Silap silap anjing K9 polis pula akan dilepaskan

Semoga Mahathir, najib, hishamudin dan ketua ketua polis yang menyerang rakyat akan tercungap cungap disaat saat akhir kematian mereka. Doa org yg dianiayai tidak ada hijab dengan Allah swt.


Salam Perjuangan
hamdy 013 3696712 www. rancanghidup.blogspot. com

Tiada ulasan: