06 Ogos 2009

Himpunan Aman 5: Himpunan BERSIH Ke Istana Nov 2007

Oleh : hamdy

Isu besar yang diketengahkan diMalaysia pada 2007, malah hingga kehari ini, adalah isu Suruhanjaya Piliharaya, SPR. Isu SPR yg lebih menyebelahi BN dan isu system pilihanraya yg disangsikan telah dibawa kepada pemerhatian rakyat.

Salah satu tindakan Pakatan Rakyat ialah menyeru penyokong penyokongnya supaya turun beramai ramai untuk menghantar memorandum ke Istana Negara. Rakyat berkumpul di beberapa point selepas zohor dimasa itu. Mereka berkumpul di masjid jamik, Sogo dan juga Masjid Negara.

Polis yg membuat taktikal yg berobjektif menyerang rakyat, telah menghamburkan gas dan air puaka kira kira jam 145ptg. Masa ini ialah mereka yang berkumpul selesai sembahyang zohor dan kemudiannya mula bergerak. Di Masjid jamik, polis terus menyerang dipintu masjid dimasa itu juga.

Berlakulah kekecohan. Dimasa yang sama hujan lebat turun yg serba sedikit mengurangkan rasa perit kulit dan cekikan kerongkong hasil dari air dan gas puaka FRU. Kekecohan hasil dari serangan polis berlaku sehingga jam menghampiri 3 ptg.

Apa yg menarik, selepas 3 ptg, rakyat yang berkumpul telah berjalan dengan aman kemasjid Negara. Dari jam 3 petang hingga 530 petang, rakyat berjalan dari bandaraya ke istana dan kemudiannya balik kehingga masjid Negara. Selepas itu mereka bersurai dengan aman.

Apa yg ingin diketengahkan ialah, tidak ada kekecohan berlaku selepas jam 3ptg. Iaitu selepas polis bertindak mengawal keadaan dengan memerhati dan mengawal lalulintas Kekecohan hanya berlaku apabila polis bertindak menyerang rakyat dengan air dan gas puaka mereka. Jika polis menjadi pengawal kepada perjalanan himpunan aman dan menahan elemen porovokasi atau mereka2 yg over, keadaan akan terkawal. Tetapi apabila polis menyerang orang orang yg membayar gaji mereka, keadaan menjadi kecoh apabila rakyat cuba melarikan diri.

Alhamdulillah, rakyat mengambil keputusan untuk melarikan diri. Ini kerana mereka datang bukan untuk bertempur dengan polis.

Saya mendoakan agar Mahathir, pak lah, najib, hishamudin dan ketua ketua polis yg menyerang rakyat akan tercungap cungap diakhir hayat mereka. Paling tidak dapat juga mereka merasa pedih dan tersekatnya kerongkong dek kerana air dan gas puaka mereka.

Salam Perjuangan
hamdy 013 3696712 www. rancanghidup.blogspot. com

Tiada ulasan: