02 Julai 2010

Peruntukan tambahan , adakah PRU ke 13 sudah sangat hampir ?

18 Rejab 1431H.
Drs. Khalil Idham Lim.

Kerajaan menyediakan pertambahan peruntukan RM500,000 untuk kawasan pilihan raya, tetapi menafikan ia menandakan akan berlaku pilihan raya mengejut, demikian seperti yang disahkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Mohd Nazri Abdul Aziz hari ini.

Namun kenyataan nya bahawa tambahan peruntukan itu diberikan kerana kerajaan mempunyai lebihan dana amat saya ragui. bayangkan dalam keadaan banyak kementerian sedang menghadapi kekangan peruntukan yang susut kesan dari susutnya bajet 2010 tiba-tiba Nazri mengatakan kerajaan ada lebihan wang.

Berikutan terdapat 222 kawasan parlimen, maka peruntukan tambahan tersebut berjumlah RM111 juta. Peruntukan itu pastinya melibatkan kawasan Parlimen yang dimenangi oleh Pakatan Rakyat yang dinafikan kuasa untuk menyalurkan sendiri peruntukan itu tetapi diagihkan oleh BN walaupun ternyata mereka telah ditolak oleh rakyat di kawasan itu.

Nazri juga telah menyangkal dakwaan bahawa tambahan peruntukan itu menandakan akan berlaku pilihan raya mengejut dan mengatakan peruntukan itu diberi setiap tahun.

Contonya peruntukan untuk pendidikan pada pelanjawan 2010 adalah berjumlah 30 billion, sedangkan peruntukan pada belanjawan 2009 iaitu 31 billion. Pengurangan 1 billion daripada 31 bilion, ialah hanya 3.2 peratus. namun realiti yang kita dengar dari warga pendidik banyak perkara yang kena potong sehiingga ada yang lebih 40 pratus.

Contohnya tuntutan perjalanan dikurangkan dari 70 sen sekilometer kepada cuma 20 sen sahaja. Had tuntutan sebulan tidak lebih dari RM 40 ringgit sahaja.

Itu sekadar contoh dari sekian banyak rungutan yang membuktikan kerajaan sudah betul-betul miskin . malah kita sudah percaya dengan kenyataan Idris Jala bahawa Malaysia akan bengkrap pada tahun 2019.

Kerana itu saya juga cenderung mengatakan bahawa peruntukan tambahan ini adalah peruntukan "ada udang disebalik batu" yang Nazri yang tahu sebabnya.

Ataupun benar bahawa PRU ke 13 sudah sangat hampir ?

Tiada ulasan: