02 Julai 2010

SAMADA AZMIN ATAU KHALID, KEDUA-DUANYA UMNO TAKUT

18 Rejab 1431 H
wfauzdin.blogspot.com

APA yang dikecohkan oleh media pencacai pro Umno sekarang adalah berkenaan kepimpinan kerajaan Negeri Selangor di bawah PKR. Kununnya YB Azmin mahu merampas kuasa MB Selangor dari YB Khalid. Apabila YB Azmin dilantik pula menerajui PKR di Selangor menggantikan YB Khalid, maka bertambah seronok pula segala jenis pencacai di dalam Umno.

Paling melucukan juga, yang berada di luar Umno kununnya Bebas pun terikut dengan komen-komen dungu dari puak-puak Umno. Mereka beranggapan tanpa kuasa sebagai pemimpin politik di Selangor, maka YB Khalid tidak layak menduduki kerusi MB Selangor.

Oleh kerana masing-masing berebut untuk mengampu Najib, maka mereka terlupa beberapa negeri di bawah BN juga serupa. Di Terengganu contohnya, siapa jadi MB dan siapa pula mengetuai Umno Terengganu? Di Perlis pula bagaimana? Usah diceritalah negeri-negeri lain yang mereka tidak kuasai seperti di Kedah dan Selangor. Di Kedah, orang seberang laut mengetuai Umno Kedah. Dengar loghat bahasa pun sudah macam itik dengan ayam.

Di Selangor, tiba-tiba anak jati Pahang pula mengetuai Umno Selangor. Pencacai lupa semua itu, termasuklah TPM sendiri yang mengulas isu Selangor seperti ulasan budak tidak mengaji.

Sebenarnya, Umno amat takut jika YB Azmin menjadi MB Selangor. Ini adalah kerana YB Azmin mempunyai kekuatan dan strategi politik yang bijak serta mampu memperkuatkan PKR khususnya di Selangor. Umno memang takut jika YB Azmin menjadi MB Selangor, tapi mereka juga bimbang dengan kekuatan dan kebijaksanaan YB Khalid sebagai MB Selangor. Ini adalah kerana YB Khalid terkenal dengan sikap tegas, telus dan bijak selaku pentadbir.

Buktinya, sudah banyak kali Selangor cuba diganggu dengan berbagai cerita, persepsi dan fitnah buruk, namun YB Khalid yang terkenal dengan sikap `cool'nya berjaya mengatasi mainan kotor puak mereka. Selaku penyokong PR, kita juga mungkin merasa `rambang mata' dengan ketokohan kedua-dua mereka ini.

Samada YB Khalid dikekalkan atau YB Azmin dilantik, Selangor tidak rugi sedikit pun. Dasar PR tetap tidak berubah dan sesiapa pun menjadi MB Selangor tetap akan mendahulukan rakyat. Dasar merakyatkan Selangor pada waktu ini amat baik dikekalkan. Mungkin jika berlaku perubahan di kerusi MB Selangor, yang berbeza cuma pendekatan untuk memantapkan lagi Selangor.

Secara peribadi, saya berharap YB Khalid terus diberi peluang untuk menunjukkan kebolehannya. YB Azmin lebih layak berada di peringkat lebih tinggi dari MB memandangkan pengalamannya di arena politik.

Penjelasan YB Azmin secara terbuka bersedia untuk mengosongkan kerusi Dun sekiranya parti membenarkannya bagi membuktikan bahawa beliau bukan gila kepada kerusi MB Selangor wajar dipuji. Manakala, pengakuan YB Khalid juga secara terbuka meminta agar YB Azmin dilantik mengetuai PKR Selangor juga patut diberi penghargaan.

Sokongan terbuka YB Azmin terhadap YB Khalid selaku MB Selangor tentunya memedihkan hati dan jiwa Umno. Hasrat mereka untuk melihat kedua-dua pemimpin ini terus bertelagah hancur jua.

Nampaknya hasrat Umno di Selangor untuk menguburkan PKR khususnya dan PR amnya tidak mungkin kesampaian. Meskipun mereka diketuai oleh PM sebagai pemimpin di Selangor ditambah pula dengan adanya Senatak Ezam sesumpah, Umno akan terus gagal kerana rakyat di Selangor tahu membezakan antara mana satu parti yang suka menghisap darah rakyat.

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam YB, dengar cerita 3 lagi wakil rakyat PR akan jadi ADUN Bebas di Perak pada esok lepas Jumaat. Antara yg disebut adalah YB DS Nizar, YB Hutan Melintang dan YB Buntong, sila bagi penjelasan segera.

Idham Lim (林川興) berkata...

InsyaAllah tidak ada, apa lagi dikaitkan dengan nama DS Nizar, dari mana tu beritanya....macam cerita saya dah dengar...nama saya tak ada ke?

AnakKedah berkata...

salah tu sahabat ada seorang lagi iaitu YB sendiri...

aku heran la org kita nie..biaq la siapa pon nak lompat...jangan dipedulikan sebab perjuangan kita bukan nya individu.. tetapi kita sedang menentang pemerintah yg zalim dan korup...

pemerintah mcm ini yg perlu kita bakul sampahkan.. bab nak lompat jd bebas tu tak payah nak pedulinya.. lantak mereka laa..

Tanpa Nama berkata...

ingatlah wasiat nabi jika datang satu berita kepada mu janganlah berita itu didahulukan(mrmpercayai)tapi siasat dahulu siapa yang menyampaikan berita!

Tanpa Nama berkata...

Hello bro mintak maaf lah yb pas nak lompat...kelakar betul lah ds nizar nak lompat...kami org pas tahu dan masak dah dgn sepak terajang dan taktik umno/apco..nak buat khabar angin birlah org lain...buat apa lompat pru ke 13 nanti boleh dapat balik kan ke bagus masa tu yg melompat dulu jgn lak terhegeh-hegeh nak rapat... skrg ni benarlah kata2 yg di ucapkan oleh ulamak pas setiap kejadian ada hikmah nya..walaupun kita marah umno apco rampas kerajaan perak tapi sekrang ni kita dalam pakatan rakyat dan nampak sapa kawan dan sapa lawan... siapa yg tahan susah dan sapa yg hanya berjuang untuk diri sendiri... syukur kpd allah swt atas kejadian yg menimpa perak ini, dapat menunjukkan siapa sebenarnya yg berjuang utk rakyat dan diri sendiri.. sipa yg bersabar pasti akan mengcap nikmat yg manis di kemudian nanti... tunggu je pru 13, umno akan di kuburkan di perak..masa tu gunakan lah apa saja kekuatan tak dapat melawan kuada rakyat... apa yg penting yb pakatan teruskan bongkar dan dedahkan kemungkaran umno apco dan yb bebas yg aku benci sekali ibrahi ali, zulkifli nordin(berlagak mcm bagus je..buang ah kopiah tu), si mohsin (tak sedar diri dah nak jln tak lama lagi boleh sokong umno apco), .... yb jelapang ...OKU yg tak sedar diri.... Jamal posmen tak sedar diri kelulusan tak de, ada hati nak jadi mb...Mr os... pak turut dan lemah akal...