10 Februari 2011

Dua lelaki, seorang wanita ditahan ISA

7 Rabiul Awal 1432H

PUTRAJAYA: Dua lelaki dan seorang wanita ditahan ISA di sekitar Kuala Lumpur semalam, dipercayai ketua sindiket jenayah rentas sempadan termasuk dadah dan penyeludupan manusia.

Seorang daripada mereka adalah rakyat Indonesia. Penahanan mereka diumumkan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, sebentar tadi. Hishammuddin berkata, penahanan mereka yang berusia antara 33 hingga 48 tahun itu hasil soal siasat pihak berkuasa terhadap sembilan individu, termasuk tujuh kakitangan Jabatan Imigresen yang ditahan ISA antara 10 hingga 12 Oktober tahun lalu berkaitan kegiatan penyeludupan warga asing.

Katanya, pegawai imigresen yang ditahan ISA berhubung kegiatan penyeludupan warga asing itu kemungkinan besar dibebaskan secara bersyarat atau didakwa di mahkamah dalam tempoh terdekat.

Mengenai permohonan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim, supaya negeri itu dibenarkan mewujudkan pasukan polis bantuan, Hishammuddin berkata tiada peruntukan undang-undang untuk perkara itu.

Beliau berkata, soal keselamatan dan polis adalah di bawah bidang kuasa Kerajaan Pusat mengikut Senarai Pertama Jadual Kesembilan Perkara 74 dan 77 Perlembagaan Persekutuan.
"Tidak ada kes di mana polis bantuan diberikan kepada kerajaan negeri, diupah majikan untuk menjaga aset mungkin (ada) tetapi dibiayai majikan bukan duit rakyat.

"Saya melihat ini adalah untuk menidakkan usaha Polis Diraja Malaysia selama ini khususnya dalam konteks Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) yang jelas (ada) penurunan kes dan indeks jenayah di negeri berkaitan termasuk Selangor, jadi alasan Menteri Besar Selangor tidak berasas," katanya.

Selasa lalu, Khalid dilaporkan berkata beliau menulis surat kepada Hishammuddin untuk memohon penubuhan pasukan polis bantuan itu dengan dakwaan sebagai reaksi terhadap kadar jenayah yang semakin meningkat di Selangor. BH/-

Tiada ulasan: