10 Februari 2011

Slogan 1 Malaysia : Gimik BN menipu rakyat

07 Rabiul Awal 1432 H.

PARIT BUNTAR, 9 Feb : Slogan 1 Malaysia yang dilaung-laungkan oleh Najib Razak tidak lebih dari sekadar kosmetik yang amat tulen d merupakan gimik BM untuk menipu rakyat , begitulah perumpamaan yang selayaknya diberi kepada idea pemimpin tertinggi BN berdasarkan pendekatan kerajaan kepada seluruh rakyat, demikian pandangan Drs. Khalil Idham Lim, Ketua Penerangan PAS Perak.

Beliau memberi respon demikian terhadap perkembangan terkini negara yang kononnya dikatakan amat harmoni dari aspek hubungan antara kaum dengan pengenalan slogan hikmat BN tersebut .

"Mana-mana negara pun akan diperhati oleh orang luar, itulah antara peranan Duta negara luar berada di sesebuah negara itu, Malaysia tidak terkecuali, tapi BN tidak ambil peduli isu ini, mereka hanya sibuk cari salah parti lawan dan kumpul duit poket melalui rakyat,berbanding usaha menaikkan imej negara" katanya ketika ditemui di sini.

Beliau yang juga ADUN Titi Serong mengulas artikel Mantan Duta Besar Amerika Syarikat ke Malaysia yang mengkritik prestasi hubungan antara kaum di Malaysia sejak Najib meneraju negara selepas Pak Lah meletak jawatannya.

Di dalam ulasan bekas duta itu beliau telah mengemukakan 5 isu yang berat yang berlaku di hadapan mata Perdana Menteri sendiri, Najib Razak selaku PM sepatutnya ambil berat dengan mengambil langkah memurnikan semula isu tersebut, tetapi sebaliknya berlaku.

Dalam pada itu menurut Khalil slogan 1 Malaysia ini terbukti lagi ia kosmetik dengan pendedahan demi pendedahan oleh MP Pakatan Rakyat baru-baru ini.

"isu pembinaan jejantas berhawa dingin sepanjang 142 meter yang menghubungkan sekitar KLCC di ibu negara dengan nilai RM10 juta ada gambaran bagaimana 1 Malaysia hanya gimik sahaja" katanya.

"Adakah jejambat tersebut diperlukan oleh rakyat pada masa ini? wang rakyat sudah tidak ada harga lagi di mata pemimpin BN, sewenang-wenangnya wang rakyat dibazirkan, dalam masa sama pelajar miskin tiada wang saku buat belanja alas perut di sekolah, katanya.

Jelasnya lagi, setelah diselidik tentang beban hutang rakyat, menurut laporan yang diperolehi Ahli Parlimen Gombak, didapati hutang isi rumah rakyat Malaysia adalah berjumlah RM577 bilion berdasarkan statistik bulanan Bank Negara Malaysia dan adalah suatu yang perlu kepada perhatian serius.

“BN telah gagal untuk ke sekian kalinya dalam menjaga kebajikan rakyat dan kini rakyat semakin hilang kuasa membeli kesan hutang yang membebankan,” ujarnya.

"Dalam kesibukan PM Menonjolkan 1 Malaysia, dalam masa yang sama rakyat terus dihimpit kesusahan, nampak sangat mereka menjadikan slogan itu sebagai gimik" jelasnya.

Pakatan Rakyat mengemukakan jalan penyelesaian bagi mengurangkan beban rakyat, plan pengurangan beban inilah yang selalu di perkecil serta dipersenda oleh pimpinan BN.

“Persoalannya sampai bilakah BN mahu terus menipu rakyat dengan cukai yang melampau setiap kali membeli kereta berkuasa kecil dengan harga RM40,000 dan RM16,000 cukai khusus buat kerajaan? adakah ini 1 Malaysia yang dimaksudkan? ,rakyat perlu bertindak menghentikan perbuatan BN yang jijik ini,” jelasnya ketika mengakhiri sesi temubual.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

paparkan bukti2 yg lebih byk lagi!..kalo benar, something should be done!!

Tanpa Nama berkata...

tak nampak isu pun sedara, apa lagi yang kamu mahukan????? belajar bersyukur dan menghargai apa yang ada insyallah itu lebih meringankan beban perasaan dari memandang buruk orang sje.....