29 Mac 2012

Dangi dilanda ribut

6 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

DANGI – Hujan lebat petang kelmarin mengakibatkan enam kedai dan tiga rumah rosak dalam kejadian ribut di Kampung Air Taling dan Pekan Dangi, di sini.

Kejadian yang berlaku kira-kira 6.30 petang itu menyebabkan kesemua bumbung di rumah dan kedai terlibat diterbangkan ribut dan mengalami kerosakan teruk.

Peniaga, Seow Teng Hoo, 64, berkata, dia terdengar bunyi bising seperti kepingan zink berlaga antara satu sama lain kira-kira 7 malam sewaktu berada di kedainya.

Menurutnya, selama 30 tahun dia berniaga ubat herba tradisional di situ, ini merupakan kali pertama kejadian ribut berlaku sehingga menyebabkan bumbung kedai rosak teruk.

“Saya terpaksa menutup ubat-ubatan dengan kanvas kerana air memasuki kedai melalui siling yang sudah tidak berbumbung. Mujur ada siling jika tidak tentu semua barangan rosak terkena hujan,” katanya ditemui di kedai ubat Kong Cheng Hoe.

Pertama kali berlaku

Sementara itu, mangsa, Ng Siew Yin, 62, dari Pekan Dangi berkata, dia terdengar bunyi kuat dari belakang rumahnya sewaktu hujan lebat kira-kira 6.45 petang.

Menurutnya, ketika kejadian dia berada di dalam rumah bersama isteri dan cucu lelaki berusia tujuh bulan.

“Ketika itu, saya tidak terus meninjau apa yang berlaku kerana bimbang perkara buruk berlaku. Namun, selepas itu, saya ke bilik belakang rumah dan terperanjat apabila mendapati bumbung rumah rosak teruk dipukul ribut.

“Akibat kejadian, empat bilik tidur dan ruang tamu dipenuhi air. Hujan lebat tidak berhenti sehingga jam 11 malam dan kami terpaksa selamatkan barang-barang seperti tilam dan baju bagi mengelak dibasahi hujan.

“Bagaimanapun, terdapat juga barang yang tidak sempat diselamatkan kerana kejadian berlaku sangat pantas,” katanya ditemui di rumahnya, kelmarin.

Katanya, kejadian mencemaskan itu kali pertama berlaku dan ketika itu dia begitu bimbang terhadap keselamatan keluarganya.

“Ketika angin kuat, saya bimbang bumbung di hadapan rumah diterbangkan angin kerana pada masa itu hujan terlalu lebat. Namun, bernasib baik kerana angin kencang tidak merosakkan keseluruhan rumah. Hanya bahagian tengah dan belakang rumah sahaja yang terjejas,” katanya.

Bersengkang mata jaga barang

Dalam pada itu, di Kampung Air Taling, sebuah keluarga mengalami detik-detik mencemaskan apabila hampir keseluruhan bumbung rumah mereka tercabut hingga menyebabkan salah seorang daripadanya cedera ringan di kepala.

Mangsa, Hasan Mohamad, 44, berkata, ketika kejadian dia berada di dalam rumah bersama ahli keluarga lain termasuk cucu yang baru berusia seminggu.

Menurutnya, bumbung rumah yang didiami lima keluarga seramai tujuh orang itu diterbangkan ribut termasuk kayu penahan bumbung yang tercabut dari dinding.

Katanya, akibat kejadian salah seorang anak perempuannya mengalami cedera ringan di kepala.

“Malahan, semua barang elektrik termasuk televisyen, perabot dan pakaian habis dibasahi hujan.

“Ketika itu, saya memang tidak sempat menyelamatkan apa-apa barang kerana ketika itu hujan lebat dan hanya mampu melihat barang-barang rumah dibasahi hujan.

“Namun, saya bersyukur kerana ahli keluarga terselamat, cuma anak perempuan benjol di bahagian kepala. Kini mereka menumpang tinggal di rumah saudara yang terletak di Tampin,” katanya kepada Sinar Harian.

Hasan berkata, bimbang sekiranya kejadian tidak diingini berlaku, dia terpaksa tinggal di rumahnya dan bersengkang mata bagi menjaga barang-barang yang ada dan sementara menunggu bekalan elektrik diputuskan.

“Saya bimbang untuk tinggalkan rumah dalam keadaan sekarang kerana terdapat barang di dalam rumah. Memang sukar hendak melelapkan mata apabila berlaku kejadian seumpama ini,” katanya.

Ketika ditanya anggaran kerugian, Hasan tidak dapat menyatakan kerana masih dalam keadaan terkejut.

“Saya tidak dapat memikirkan berapa anggaran kerugian akibat bencana ini kerana dalam fikiran saya hanya memikirkan bagaimana mahu memperbaiki kerosakan rumah susulan kekangan kewangan,” katanya.

Adun turun padang

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Senaling, Datuk Ismail Lasim yang juga bapa angkat bagi kawasan Dewan Undangan Negeri (Dun) Johol turun padang bagi meninjau keadaan rumah dan kedai serta melawat mangsa terlibat, kelmarin.

Menurut Ismail, pihaknya akan membantu mangsa ribut melalui kerjasama daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

“Kita akan cuba bantu mereka mana yang termampu. Walaupun tidak dapat menampung keseluruhan kerugian, namun mereka akan menerima Bantuan Ihsan akibat bencana alam daripada Kerajaan Negeri,” katanya.

Sementara itu katanya, JKM turut membantu memberi kit bencana alam kepada mangsa ribut seperti bantuan tikar, selimut dan barangan keperluan lain.

Turut sama dalam lawatan berkenaan ialah Ketua Balai Polis Dangi, Sarjan Mejar Mohd Rosli Md Shah; Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Pekan Dangi, Lim Ba Ba dan Pengerusi JKKK Geduhom, Mohd Hashim Mohd Yusof.

sinar harian/-

Tiada ulasan: