09 Mac 2012

Kepala arwah tersepit pintu

16 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

TANAH MERAH – “Saya terlalu dekat dengannya dan cuba menarik tangannya tetapi tidak berjaya kerana kepala arwah tersepit pada pintu,” kata bapa Raja Muhammad Irfan, 13, yang maut tertimbus dalam kejadian dekat kuarters polis di Jalan Belfield berhampiran Kampung Attap, jam 9.30 malam semalam.

Mangsa yang merupakan pelajar Tingkatan Satu Methodist Boy School, Kuala Lumpur berada di belakang rumahnya apabila tiba-tiba tebing setinggi lima meter runtuh dan menimbusnya.

Bapa mangsa, Raja Hazlan Raja Husin, 46, berkata, ekoran hujan lebat berserta ribut melanda membuatkan runtuhan tanah berlaku sekelip mata walaupun benteng penghalang sudah dibina.

Menurutnya, pada malam tersebut dia dan anak ketiga daripada lima beradik itu sedang mengangkat kain di ampaian belakang rumah berikutan hujan lebat dan ribut melanda pada malam tersebut menyebabkan satu runtuhan kecil berlaku dekat belakang rumah.

“Apabila siap mengangkat kain, dia kembali semula ke dapur dan saya hanya berada beberapa kaki sahaja darinya, dalam sekelip mata tidak sampai dua minit terdengar satu bunyi kuat diikuti air lumpur dan tanah menghempap pintu dapur menyebabkan arwah tersepit dari paras dada hingga kepala.

“Saya cuba untuk tarik tangan tetapi tidak mampu apabila kepalanya tertimbus dengan tanah, selama 10 minit dengan pertolongan jiran-jiran usaha untuk mengeluarkan mangsa tidak berjaya.

“Operasi menyelamat dilakukan pihak bomba akhirnya mangsa berjaya dikeluarkan, namun arwah menghembuskan nafas terakhir di Hospital Kuala Lumpur kira-kira jam 10 malam semalam,” katanya ketika ditemui dekat rumahnya di Kampung Padang Bongor, Bukit Merah, semalam.

Menurutnya, kerjasama daripada Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam menguruskan perjalanan membawa pulang jenazah mangsa ke kampung halaman amat dihargai.

Jenazahnya selamat dikebumikan di tanah perkuburan Islam Kampung Belimbing jam 11.30 pagi semalam.

Ibu mangsa, Rohani Che Yusuf, 41, yang masih bersedih ketika ditemui berkata, ketika kejadian dia bersama dua lagi anaknya sedang tidur dan tidak menyangka kejadian tanah runtuh berlaku dekat kawasan rumahnya.

Menurutnya, dua tahun lalu runtuhan kecil sudah berlaku dan faktor hujan lebat dan ribut membuatkan rumahnya dihempap timbunan tanah bersama air lumpur.

“Arwah amat rapat dengan saya, kehilangannya amat dirasai kami sekeluarga. Tiada perubahan ketara berlaku pada dirinya cuma sehari sebelum kejadian dia suka menyakat dan bergurau dengan adik beradiknya yang lain terutamanya adik bongsu yang berumur setahun lebih.

“Arwah ada juga menyatakan hasratnya untuk menyambung pelajaran di sekolah agama di Kelantan namun tidak kesampaian,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: