09 Mac 2012

Syukuri nikmat Allah, tanda iman

16 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

Bersyukur terhadap kurniaan ALLAH SWT tidak hanya terbatas pada ucapan syukur mahupun kenduri kesyukuran yang pengisiannya bacaan zikir dan bersedekah makanan. Malah bukan sekadar ucapan syukur apabila mendengar berita gembira atau terlepas daripada musibah. Lihat bagaimana idola utama umat Islam iaitu Rasulullah SAW yang sentiasa menunjukkan rasa kesyukuran.

Imam Bukhari dan Muslim meriwayatkan bahawa Baginda bangun solat malam hingga kedua kaki baginda bengkak. Lalu isteri baginda iaitu Aisyah r.a bertanya, “Mengapa anda melakukan ini, padahal ALLAH telah mengampuni dosa anda yang dahulu mahupun yang akan datang?” Baginda SAW menjawab, “Tidak bolehkahkah jika aku menjadi hamba yang bersyukur?” (Al-Bukhari, no. 4837 dan Muslim, no. 2820).

Golongan rasul dan nabi sentiasa dalam pemeliharaan ALLAH SWT daripada segi tingkah-laku agar menjadi teladan bagi umatnya. Mereka ada insan yang paling banyak bersyukur, paling tinggi amal kebajikannya. Sifat sentiasa bersyukur terhadap nikmat yang ALLAH limpahkan adalah antara sikap terpuji yang menonjol kalangan rasul dan nabi.

ALLAH SWT memuji Nabi Nuh as. dengan firman-Nya yang bermaksud, “Sesungguhnya dia adalah hamba (Allah) yang banyak bersyukur.” (Surah Al-Isra’ : 3)

Alangkah sombongnya golongan yang merungut akan nikmat ALLAH. Rasa tidak puas hati apabila mengalami perubahan cuaca seperti sejuk, panas, angin kencang atau hujan; mendapati makanan tidak sesuai dengan selera; pakaian tidak cocok dengan pilihan hati; gaji kecil, rumah sempit atau kereta lama.

Walaupun pun cuaca berubah-ubah, cuaca itu ialah nikmat. Makanan, pakaian, rumah, gaji dan kenderaan ialah nikmat. Setiap satu berbeza dari segi paras atau ukuran relatif.


Ujian ALLAH

Sesungguhnya itu semua ujian dari ALLAH. Kebaikan seperti rezeki termasuk harta, anak, pangkat adalah ujian dari ALLAH. Begitu juga lawan kepada kebaikan iaitu keburukan. Perubahan relatif cuaca atau paras relatif rezeki semuanya ujian dari ALLAH.

ALLAH SWT berfirman yang bermaksud: “Tiap-tiap yang berjiwa pasti akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cobaan (yang sebenar-benarnya). Dan hanya kepada Kami-lah kamu dikembalikan.” (Surah Al-Anbiya:35)

Iman bukan sekadar meyakini Rukun Iman. Seorang yang mengaku beragama Islam dan beriman, wajib mempertingkat mutu iman agar seluruh kehidupan mereka benar-benar bermanifestasi kehidupan Islamik. Rukun Iman paling atas ialah percaya kepada Allah dan diikuti dengan percaya kepada Rasul.

Seseorang yang lahir sebagai seorang Islam atau menganut agama Islam wajib mendalami, mempraktikkan dan mempertingkat nilai keimanan seperti ditunjukkan ALLAH SWT dalam al-Quran dan Rasulullah SAW melalui hadisnya.

Sebagai rasa kesyukuran dengan cara yang benar di sisi Islam merupakan sebahagian ciri orang beriman. Apabila dalam kesusahan mereka bersabar. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sungguh menakjubkan urusan seorang mukmin, semua urusannya adalah baik baginya. Hal ini tidak didapati kecuali pada diri seorang mukmin.

Apabila mengalami kesenangan, dia bersyukur maka yang demikian itu merupakan kebaikan baginya. Sebaliknya apabila tertimpa kesusahan dia pun bersabar, maka yang demikian itu merupakan kebaikan baginya.” (Riwayat Muslim, no. 2999 daripada Abu Yahya Shuhaib bin Sinan r.a)


Tingkatkan iman

Betapa kadang-kadang manusia leka dengan kehidupan dunia yang sementara. Sesungguhnya ALLAH SWT melimpahkan segala nikmat dalam kehidupan di dunia ini. ALLAH SWT berfirman yang bermaksud, “Dan apa saja nikmat yang ada pada kamu, maka daripada Allah lah (datangnya)…” (Surah An-Nahl: 53).

Firman ALLAH SWT yang bermaksud: “Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak dapat menentukan jumlahnya.” (Surah An-Nahl: 18) Bagaimanakah cara mudah walaupun bertatih untuk mensyukuri pelbagai nikmat kurniaan-Nya yang tidak terhingga ini? Jawapannya ialah menjalani kehidupan dengan mempertingkat iman. Iman yang mempunyai pelbagai tingkatan merupakan antaranikmat kurniaan ALLAH SWT yang tidak ternilai.

Nikmat iman hanya dapat difahami orang yang benar-benar menjalankan kehidupannya menggunakan petunjuk ALLAH SWT dan mencontohi Rasul-Nya. Ia menghasilkan kehidupan yang murni. Dengan peningkatan iman, maka diri seseorang sentiasa terperlihara daripada pelbagai segi termasuk perjalanan kehidupan secara keseluruhan.

Memanjatkan rasa syukur dengan cara yang dibenarkan Islam adalah berterima kasih kepada ALLAH akan kelahiran anda ke dunia. Antara cara utama menunjukkan rasa kesyukuran ialah menghindari kemungkaran dan maksiat.

Bercakap kosong dan membazir masa dengan melakukan perkara tidak berfaedah juga adalah maksiat. Sebenarnya tidak solat lima waktu dan tidak puasa Ramadan juga ialah maksiat kerana secara umum tidak mengerjakan suruhan-Nya ialah maksiat.

Lawan kepada maksiat ialah ibadah iaitu dengan melakukan amal kebajikan. Jadi meningkatkan takwa yang dilaksanakan seiring dengan peningkan iman ialah cara kita menunjukkan rasa kesyukuran terhadap limpahan nikmat ALLAH yang meliputi seluruh kehidupan kita.

Takwa merujuk kepada rasa takut akan seksaan ALLAH dengan mengelakkan perbuatan larangan-Nya dan meningkatkan amal soleh suruhan-Nya. Apalah erti kenduri kesyukuran jika solat lima waktu yang menjadi penentu diterima sesuatu amal ibadah tidak dilaksanakan? Apalah erti bersyukur jika meremehkan nasihat berguna berlandaskan agama?

Sinar Harian

Tiada ulasan: