01 Mac 2012

Lembah Harapan sinar baharu pesakit kusta

8 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

CALET yang didiami Ah Tong ini memberinya semangat untuk terus hidup dan tinggal di Lembah Harapan.

SEHINGGA pertengahan abad yang lalu, kusta merupakan penyakit yang amat ditakuti dan penghidapnya disisihkan kerana bimbang dijangkiti. Kusta yang juga dikenali sebagai penyakit Hansen merupakan penyakit berjangkit yang disebabkan oleh jangkitan bakteria Mycobacterium leprae. Hansen atau nama sebenarnya G. A. Hansen ialah individu pertama yang menemui bakteria Mycobacterium leprae.

Penyakit kusta dahulunya tidak dapat diubati dan menyebabkan penghidapnya mengalami kecacatan kekal. Stigma sosial terhadap penyakit ini begitu kuat sehinggakan pesakit kusta terpaksa disingkir dan diasingkan di sebuah penempatan kusta yang jauh daripada orang ramai.

Penyakit berjangkit yang kronik itu biasanya memberi kesan kepada kulit dan saraf pesakit dan mempunyai manifestasi klinikal yang luas. Pada masa kini, penyakit kusta mudah dirawat dengan menggunakan pelbagai antibiotik.

Lebih kurang 84 tahun lalu, Pusat Kawalan Kusta Negara (PKKN) mewujudkan penempatan kusta di sebuah lembah yang agak terasing di Bukit Lagong Sungai Buloh, Selangor.

Tempat itu dikenali sebagai Lembah Harapan. Ia dibuka di atas tapak seluas 200 hektar selepas wujudnya Enakmen Kusta 1926. Tujuannya adalah untuk mengasingkan pesakit kusta daripada masyarakat sepanjang mereka mendapatkan rawatan di pusat tersebut.

Penempatan kusta

RUTIN harian Ah Tong tetap berjalan seperti biasa meskipun banyak kekurangan pada diri.

Sungai Buloh merupakan pusat penempatan pesakit kusta atau Pusat Kawalan Kusta yang terbesar di tanah jajahan British sejak penubuhannya pada tahun 1926 dan yang kedua besar di dunia.

Penempatan kusta itu juga merupakan satu-satunya penempatan yang mempunyai mata wang sendiri.

Dengan penemuan ubat dan rawatan penyakit itu, pesakit kusta kini tidak lagi perlu terasing daripada masyarakat. Lalu, fungsi pusat rawatan tersebut dinaiktaraf menjadi hospital daerah pada tahun 1971 dengan panggilan Hospital Daerah Sungai Buloh.

Penghuni di Lembah Harapan pada awal penubuhan PKKN mencecah sehingga 2,000 orang. Mengikut statistik PKKN, pada tahun 2002 terdapat 398 pesakit di situ dan angka itu menurun kepada 268 pada tahun 2009.

Pada tahun 2011, jumlah pesakit kusta di wad PKKN hanya seramai 121 orang yang secara puratanya berumur 50 tahun ke atas. Antara kemudahan yang disediakan ialah plot tanah di laman chalet pesakit untuk menjalankan aktiviti pemulihan tanaman benih dan bunga sebagai sumber pendapatan mereka.

Mereka yang masih berada di pusat itu sebenarnya sembuh sepenuhnya daripada penyakit itu dan boleh pulang ke pangkuan keluarga dan masyarakat. Namun, kerana stigma ada yang memilih untuk terus tinggal di pusat tersebut sehingga akhir hayat mereka.

Ah Tong, 75, merupakan antara bekas pesakit kusta yang masih menetap di Lembah Harapan walaupun kebanyakannya sudah meninggalkan tempat itu.

Ah Tong yang berasal dari Ipoh, Perak menghidap penyakit kusta pada tahun 1950-an. Pada usia muda, dia disisih masyarakat yang beranggapan penyakit Ah Tong adalah disebabkan sumpahan.

“Saya dipandang serong oleh masyarakat setempat, paling menyedihkan saya tidak dibenarkan mandi di perigi yang disediakan, sebaliknya saya dipaksa mandi di longkang yang mengandungi bangkai ayam dan kucing,” ceritanya.

AH TONG ceria melihat tanaman buah kedondongnya subur di Lembah Harapan di Bukit Lagong Sungai Buloh.

Ah Tong yang mempunyai dua orang adik-beradik pasrah apabila ibu bapanya menghantar beliau ke Sungai Buloh pada 1960-an untuk mendapatkan rawatan.

Penyakit itu melibatkan kulit dan saraf di mana dalam tempoh itu penghidap akan kehilangan deria rasa. Kemudian kuman kusta akan menyerang bahagian hidung, tangan, belakang dan jari. Kaki kiri Ah Tong terpaksa dipotong dan kedua-dua tangannya cacat.

Pokok kedondong

Setelah disahkan bebas daripada penyakit itu, dia diberi peluang untuk kembali ke pangkuan keluarganya di Perak. Bagaimanapun keindahan Lembah Harapan yang memberikan kehidupan bermakna selama Ah Tong menerima rawatan menyebabkan dia ingin terus tinggal dengan komuniti di situ.

Ah Tong kini berjalan menggunakan tongkat dan kerusi roda yang direkanya sendiri untuk membantunya bergerak akibat kakinya yang kudung.

Kawasan sekitar rumahnya dipenuhi dengan pokok kedondong. Dia menggunakan buah kedondong untuk dijadikan benih dan menjual semula benih buah kedondong itu pada harga RM1 setiap satu. Ah Tong amat bersyukur tinggal di Lembah Harapan kerana merasakan dihargai walaupun menghidap kusta.

“Di sini saya ada tempat tinggal. Elektrik dan air percuma sepanjang saya menginap di sini,” katanya sambil memberitahu sejak pembukaan PKKN pesakit kusta diberi tempat tinggal dan keperluan asas. Mereka juga diberi elaun RM18 sehari atau RM540 sebulan.

Walaupun bekas pesakit kusta seperti Ah Tong mempunyai keazaman mengubah kehidupan dan cuba untuk bergaul dengan masyarakat luar, tidak dinafikan stigma masyarakat terhadap pesakit kusta masih menebal.

Bagi Ah Tong, tanggapan itu menjadi asam garam sepanjang kehidupannya.

“Berilah saya peluang meneruskan kehidupan saya di Lembah Harapan ini sehingga ke akhir hayat,” katanya. – Bernama

Tiada ulasan: