01 Mac 2012

Bimbang anak dilarikan

8 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

TAMBUN – Seorang ibu membuat laporan polis berikutan bimbang keselamatan anak gadisnya yang bercinta bersama pemuda yang berasal dari Lombok, Indonesia yang kini tinggal di Kampung Changkat Banjar, Parit.

Percintaan Nor Atikah Mohd Zulkifli dengan lelaki dikenali Awaluddin atau kentoi, 22, menyebabkan dia berubah sikap menjadi panas baran sanggup meninggalkan keluarga untuk bersama lelaki itu.

Menurut Junaliza Jamaludin, 33, dia bimbang Nor Atikah dilarikan ke negara itu berdasarkan beberapa kes sebelum ini berikutan dia menentang hubungan percintaan itu.

Katanya, usaha membawa pulang anaknya untuk tinggal bersamanya di Taman Malar di sini, bertambah rumit apabila hubungan itu mendapat restu dari neneknya.

“Usaha kami untuk membawa pulang Atikah menemui jalan buntu kerana sikapnya yang kemaruk dengan janji manis lelaki itu.

“Bimbang dilarikan pemuda itu ke negaranya, saya membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Perak Tengah, awal bulan ini. Saya sebagai ibu tidak mahu terjadi apa-apa terhadapnya,” katanya kepada Sinar Harian di sini, semalam.

Junaliza berkata, Kentoi juga pernah menghubunginya menyatakan perasaan cinta terhadap anaknya selain bercadang akan mengikat tali pertunangan pada bulan April nanti.

“Pada mulanya saya menganggap hubungan mereka sekadar kawan tetapi setelah lelaki yang bekerja di ladang kelapa sawit di Kampung Talang itu mengaku berasal dari Lombok, saya terus menjadi risau.

“Atikah berubah sikap menjadi panas baran dan tidak mengendahkan dua adiknya walaupun sebelum itu dia penyayang.

“Beberapa kali dia pernah melarikan diri dari rumah dipercayai mengikut lelaki berkenaan.

“Saya berharap pihak berwajib mengambil tindakan segera termasuk memasukkan anak saya ke pusat pemulihan kerana difahamkan mereka tinggal bersama di rumah itu,” katanya.

Katanya, difahamkan Nor Atikah turut membuat laporan polis terhadap dirinya dengan menyatakan kerelaan tinggal bersama datuk dan neneknya selain mempunyai konflik keluarga.

“Itu juga satu usaha untuk dia terus tinggal di kampung berkenaan dan tidak mahu berjauhan dengan pemuda Lombok itu,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Perak Tengah, Superintendan Mohamad Fakri Che Sulaiman mengesahkan pihaknya menerima kedua-dua laporan itu.

Sinar Harian

Tiada ulasan: