16 April 2012

Eropah dipaksa halang ‘flytilla’

24 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

Tel Aviv beri nama 1,200 aktivis untuk disekat naiki pesawat masuk Israel

BAITULMAQDIS: Usaha aktivis antarabangsa untuk menuntut Israel menghormati hak Palestin dengan beramai-ramai muncul di lapangan terbang Ben-Gurion, Tel Aviv, terbantut selepas rejim Zionis mendapat kerjasama syarikat penerbangan untuk menghalang mereka menaiki pesawat.

Bagi aktivis yang sudah tiba, anggota keselamatan Israel menahan mereka dan akan mengarahkan pesawat lain membawa mereka pulang daripada misi ‘flytilla’ itu, semalam.
Selain mendapat kerjasama daripada lapangan terbang Eropah, Israel menempatkan beratus-ratus anggota polis di lapangan terbang Ben-Gurion bagi memastikan tiada aktivis yang terlepas.

Laporan terbaru menyatakan, 27 aktivis ditahan dan diarah menaiki pesawat lain untuk pulang.

Jurucakap Kementerian Dalam Negeri Israel, berkata pihak Imigresen Israel memberi 1,200 nama aktivis yang dilarang masuk ke negara itu kepada syarikat penerbangan Eropah, Rabu lalu.

Seorang aktivis, Leehee Rothschild, berkata berpuluh-puluh aktivis dimaklumkan tiket mereka ke Tel Aviv dibatalkan. Laporan lain mengatakan, 100 penumpang sudah mendapat makluman itu.
Penaja ‘flytilla’ berkata, aktivis dari seluruh Eropah itu membeli tiket ke Israel untuk mengunjungi Tebing Barat, sejam perjalanan dari Tel Aviv, sebagai sebahagian kempen ‘Selamat Datang ke Palestin.’

Kempen kali ini bertujuan membuka sekolah dan muzium di Baitulaham tetapi Israel menuduh aktivis cuba mencetuskan kekacauan di ‘demokrasi tunggal Asia Barat’.

Di lapangan terbang Zaventem, Brussels, 100 aktivis Belgium dan Perancis tidak dibenarkan menaiki pesawat ke Israel.

Mereka menunjukkan surat yang mengatakan mereka ada dalam senarai larangan terbang kerana berniat menimbulkan masalah dengan melawan anggota keselamatan.

Rakaman telefon bimbit yang dimuat naik ke internet menunjukkan 20 aktivis di lapangan terbang Charles de Gaulle, Paris, dikepung anggota polis manakala pasport aktivis di Geneva dirampas.

Bantahan itu bertujuan memberi tumpuan kepada bagaimana Israel mengawal akses ke kawasan Palestin. Pelawat hanya dapat sampai ke Tebing Barat menerusi laluan dikawal askar Israel termasuk lapangan terbang.

Ada pengulas politik Israel menganggap pihak berkuasa Yahudi bertindak keterlaluan ke atas aktivis ‘flytilla’ yang memberi publisiti murahan kepada aktivis Palestin.

Akhbar berhaluan kiri Israel, Haaretz, mengkritik tindakan kerajaan kerana percaya pihak berkuasa sepatutnya menjemput aktivis keamanan dari mana-mana negara sekalipun dan memberi bunga kepada mereka.’

Misi yang sama tahun lalu, menyebabkan beratus-ratus aktivis terkandas akibat disekat daripada menaiki pesawat di lapangan terbang Eropah. – Reuters/AP

Tiada ulasan: