16 April 2012

Sikap pemandu menjengkelkan

24 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

KUALA LIPIS - Pengguna jalan raya yang kerap melalui jalan Kuala Lipis - Jerantut melahirkan rasa kecewa mengenai sikap pengusaha dan pemandu kenderaan berat yang mengaut keuntungan besar, tetapi tidak mempedulikan keselamatan orang ramai.

Seorang pengguna jalan raya, Mohd Faizul Jamal, 30, berkata, laluan berkenaan kerap dilalui kenderaan berat yang memunggah bijih besi dan kayu-kayan.

Menurutnya, lebih menjengkelkan apabila melihat sikap pemandu kenderaan berat terbabit yang tidak menitikberatkan aspek keselamatan kenderaan dan muatan masing-masing tanpa mematuhi spesifikasi had muatan dan ciri keselamatan lain.

“Sebagai contoh, baru-baru ini ketika memandu pulang ke Bandar Jerantut melalui Kampung Lentang, Lipis, saya terserempak dengan sebuah treler yang sendat muatan kayu bergergaji (papan) menaiki jalan berbukit.

“Saya amat kesal, tahap keselamatan muatan dipandang enteng oleh pemandu kenderaan berkenaan sehingga boleh mengundang risiko kemalangan kepada pengguna lain,” katanya, di sini, kelmarin.

Mohd Faizul berkata, ketika lori yang sarat muatan memerah enjin menaiki laluan berbukit betapa muatan kayu di belakang senget barangkali tidak diikat kemas dan berkemungkinan bila-bila masa jatuh menimpa pengguna jalan raya berkenaan.

“Persoalannya, adakah pemandu berkenaan terlepas pandang atau pun sengaja tidak mempedulikan keselamatan pengguna lain.

“Lantas saya juga berasa gerun melihat senario muatan berkenaan dan membayangkan betapa ngerinya jika muatan dan papan tersebut jatuh menghempap kereta dan penunggang motosikal,” katanya.

Mohd Faizul berkata, hal yang sama juga kerap berlaku apabila kenderaan berat seperti muatan bijih besi dan kayu kerap terkandas dan rosak di laluan berbukit sehingga membahayakan keselamatan orang ramai.

“Bila berlaku keadaan ini, pemandu membiarkan kenderaan berat berkenaan yang posisinya melintang jalan dan terkandas di laluan berbukit membahayakan kenderaan lain.

“Justeru, adalah diharapkan agar pihak berwajib dapat memantau serta penguatkuasaan keselamatan khususnya mengenai spesifikasi dan peraturan muatan kenderaan berat di semua laluan penting di daerah ini,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: