18 April 2012

Pemandu bas dituduh miliki barangan curi

26 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU – Seorang pemandu bas dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini, semalam atas tuduhan memiliki barangan komputer yang disyaki dicuri yang disimpan di rumahnya di sini, 14 April lalu.

Tuduhan terhadap Mohd Shatawee Yaacob, 42, dibuat mengikut Seksyen 29(1) Akta Kesalahan Kecil setelah gagal memberi keterangan atas pemilikan barangan tersebut.

Berdasarkan pertuduhan, dia didakwa melakukan kesalahan itu di sebuah rumah di Taman Harian, Taman Desa Rahmat, Kubang Kerian di sini, pada jam 1.30 pagi, 14 April lalu.

Dalam serbuan itu, anggota polis menjumpai tiga unit pengecas komputer riba, 16 pengecas telefon bimbit, 10 pendrive, kamera digital, broadband dan dua telefon bimbit.

Pendakwaan dijalankan Timbalan Pendakwa Raya negeri, Noor Dayana Mohamad di hadapan Majistret Mohd Fazaly Ali Mohd Ghazaly.

Bagaimanapun, pengakuan salah tertuduh ditolak mahkamah selepas mendapati ada percanggahan antara pengakuan itu dengan rayuan mitigasi yang dibuat Peguam bela, Mohd Ilyas Mohd Nor.

Mohd Fazaly Ali dalam penolakan itu berkata, mahkamah mendapati pengakuan tertuduh dibuat dengan syarat, sehubungan itu, mahkamah menetapkan tarikh sebutan kes ini pada 16 Mei depan.

Selepas kedua-dua pihak menyatakan persetujuan, Mohd Fazaly Ali kemudiannya membenarkan tertuduh diikat jamin RM2,500 dengan seorang penjamin.

Sinar Harian

Tiada ulasan: