18 April 2012

Sepak isteri hingga kandungan gugur

26 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

KUALA TERENGGANU - Seorang bapa kepada dua anak yang didapati bersalah menendang perut isterinya sehingga keguguran pada Februari tahun lalu, menarik nafas lega apabila Mahkamah Sesyen semalam memerintahkannya melakukan kerja-kerja wajib selama empat jam setiap hari bagi tempoh empat bulan.

Tertuduh, Mohd Amran Tullah Salleh, 25, dari Kampung Kolam, Kuala Ibai, di sini, terlepas daripada hukuman penjara setelah Hakim Azman Mustapha mengambil kira fakta mangsa yang juga isteri tertuduh sudah meninggal dunia akibat kemala­ngan­ pada 29 Februari lalu.

Dalam penghakimannya, Azman berkata, tertuduh mempunyai dua anak yang masih kecil untuk dijaga dan berpendapat tiada kebaikan akan wujud kepada sesiapa sekiranya tertuduh dihantar ke penjara.

“Sebaliknya ia akan memudaratkan anak-anak Mohd Amran Tullah yang baru sahaja kehilangan ibu mereka sekiranya terpaksa pula berjau­han­ dengan bapa.

“Atas sebab itulah, saya mengguna pakai peruntukan Seksyen 5 Akta Kehadiran Wajib Pesalah-pesalah 1954 dan menggantikan hukuman penjara yang sepatutnya dijatuhkan ke atas Mohd Amran Tullah dengan perintah supaya dia hadir setiap hari di Pusat

Kehadiran Wajib daerah Kuala Terengganu selama empat jam setiap hari selama empat bulan untuk melakukan kerja-kerja wajib,” katanya.

Bagi memastikan Mohd Amran Tullah mematuhi peruntukan dalam Akta Kehadiran Wajib Pesalah-Pesalah 1954, Azman memerintahkan supaya dia memasuki bon berjumlah RM5,000 dengan seorang penjamin.

Sebelum ini, Mohd Amran Tullah Salleh berdepan dakwaan dengan sengaja menyebabkan keguguran dengan tiada kerelaan dengan menendang perut isterinya, Siti Aishah Alias Saa, 23, yang mengandung tiga bulan selepas berlaku satu pertengkaran.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu di rumahnya di Kampung Padang Luar, Kuala Ibai, di sini, kira-kira jam 10 malam pada 5 Februari tahun lalu.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Zulfazliah Mahmud manakala tertuduh diwakili peguam bela, Mohd Ramlan Taib.

Sinar Harian

Tiada ulasan: