18 April 2012

Denda RM400 cedera mak nyah

26 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

KUANTAN - Seorang pemuda didenda RM400 selepas mengaku bersalah menyebabkan kecederaan pada seorang mak nyah di Mahkamah Majistret di sini, semalam.

Muhamad Shafiq Isa, 20, dari Lorong Sungai Isap, Taman Murni di sini, didapati mencederakan mangsa berusia 30 tahun di hadapan Ambank, Jalan Haji Abd Aziz di sini, kira-kira jam 5 pagi, 8 April lalu.

Sebelum itu peguam belanya, Syed Azimal Amir Syed Abu Bakar, meminta hukuman ringan memandangkan ia kesilapan pertama dan Shafiq hanya bekerja sebagai pekerja kedai makan dengan pendapatan RM20 sehari.

Menurutnya, Shafiq tidak matang ketika melakukan perbuatan tersebut dan sudah kesal dan insaf atas perlakuannya.

Timbalan Pendakwa Raya, Ain Fadilla Mohd Ali, meminta agar Shafiq dikenakan hukuman setimpal memandangkan kejadian berlaku di tempat awam dan menyebabkan kecederaan pada mangsa.

Majistret Tuan Ruziani Tuan Lah mengenakan penjara selama seminggu jika denda gagal dibayar. Shafiq membayar denda itu.

Mengikut fakta kes, mangsa telah diserang Shafiq dan dipukul menggunakan besi yang menyebabkan mangsa luka di betis, kaki kanan dan kiri.

Anggota polis berjaya menahan Shafiq 30 minit kemudian dan merampas sebatang besi kunci pendua dan motosikal Honda EX5 yang digunakan Shafiq.

Dalam satu kes, beberapa mak nyah diserang enam lelaki, dipercayai anggota Geng Anti Mak Nyah, di lokasi sama menggunakan besi, topi keledar dan rantai besi, menyebabkan kecederaan di kepala, badan dan lengan.

Kes serupa berlaku pada 5 Mac lalu membabitkan seorang mak nyah separuh mati dibelasah dengan batang besi oleh empat lelaki ketika keluar membeli sarapan di sebuah restoran di lokasi sama.

Sinar Harian

Tiada ulasan: