18 April 2012

Sudan gelar kerajaan selatan sebagai musuh

26 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

KHARTOUM - Parlimen Sudan menggelar kerajaan Sudan Selatan sebagai musuh dan mendesak untuk merampas semula wilayah pengeluaran minyak yang dipertikaikan, berikutan ketegangan di sempadan semakin memuncak sehingga mencetuskan kembali perang saudara dalam konflik terbaru.

Sudan Selatan yang keluar dari negara Sudan tahun lalu, telah merampas medan minyak Heglig yang menjadi rebutan semalam, sehingga membangkitkan kemarahan jirannya untuk merampas semula dengan apa cara sekalipun.

Kelmarin, ketika mengajukan soalan di Parlimen, speaker Ahmed Ibrahim al-Tahir menuduh parti pemerintah Sudan Selatan, Pergerakan Pembebasan Rakyat Sudan (SPLM) menimbulkan satu ancaman kepada keselamatan terhadap kawasan utara.

“Kami mengisytiharkan untuk berhadapan dengan SPLM sehingga tamatnya undang-undang di selatan dan akan berusaha untuk mengaut kembali sumber-sumber untuk merealisasikan tujuan itu. Perjuangan ini bukan menamatkan pemulihan Heglig, tetapi untuk menamatkan bahaya yang datang dari Selatan Sudan,” katanya.

Menteri Informasi Sudan Selatan, Barnaba Marial Benjamin kemudian menyelar keputusan parlimen dengan menganggapnya sebagai melucukan sambil mempersoalkan pengisytiharan permusuhan jirannya itu.

Sinar Harian

Tiada ulasan: